Berlingske Business

Rusland er nu største olieleverandør til Kina

MEXICO ENVIRONMENT
ARKIVFOTO Foto:

Rusland var i maj Kinas største leverandør af råolie for første gang nogensinde.

Dermed har Rusland overhalet Saudi-Arabien, som er verdens største olieeksportør, og hidtil har været topleverandøren til Kina. Analytikere siger, at stigningen skyldes aftalerne om "olie-for-lån", som Kina har lavet med Rusland.

Det skriver Wall Street Journal.

- Den russiske import vil nok forblive høj i løbet af de næste mange år, da disse langtidskontrakter på råolie begynder at påvirke handlen. Ifølge vores dataregistreringer, som startede i 2007, er det første gang, at Rusland er Kinas topleverandør af råolie, siger Amrita Sen, leder af olieforskning hos Energy Aspects i London.

Rusland leverede i maj næsten 930.000 tønder olie om dagen til Kina, hvilket er en stigning på 21 pct. siden april. Det fremgår af tolddata, som blev offentliggjort tirsdag. Saudi-Arabien er faldet fra toppen til en tredjeplads efter Angola. Den russiske eksport til Kina er mere end fordoblet siden 2010.

RUSSIA-PUTIN/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen