Berlingske Business
17:42

Regeringen genopliver stendødt salg af elbiler

Danskerne vil fritage elbiler for afgifter RB PLUS Klimaråd: Af
Foto:

Sammen med Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre vil regeringen udskyde indfasningen af en højere registreringsafgift på el- og brændselscellebiler.

Salget af elbiler har netop fået en politisk håndsrækning. Skatteministeriet oplyser, at regeringen har indgået en aftale med Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre, der lemper indfasningen af afgifter for elbiler.

Konkret betyder den politiske aftale, at indfasningen af de almindelige afgifter udskydes, indtil der er nyregistreret 5.000 elbiler, opgjort fra 1. januar 2016 – dog senest frem til udgangen af 2018. Formålet er at sikre en større udbredelse af elbiler i Danmark.

elbil

»Vi har siden elbilsaftalen i 2015 fulgt markedet nøje. Og det er ikke nogen hemmelighed, at der ikke er blevet solgt så mange elbiler, som vi regnede med for halvandet år siden. Den indfasning, vi aftalte, har vist sig at være for hård, og det har nok været med til at bremset salget. Derfor er det glædeligt, at vi nu er enige om en lempeligere indfasning, som forhåbentlig kan få sparket gang i elbilsalget. Det har længe været et ønske fra Socialdemokratiet og Radikale at gøre noget ved elbilsituationen. Det har regeringen lyttet til,« siger skatteminister Karsten Lauritzen (V) i pressemeddelelsen fra ministeriet.

Elbiler var i mange år fritaget for registreringsafgift, men det ændrede sig forrige år. Den oprindelige indfasning af elbilsafgiften blev således aftalt som led i elbilaftalen fra oktober 2015. Men den sparkes nu midlertidigt til hjørne for at give kunstigt åndedræt til elbilsalget.

A Tesla Model S with version 7

»Fra 2019 genoptages den tidligere aftalte indfasning. Dermed udgør afgiften 40 pct. af den fulde registreringsafgift minus et bundfradrag på 10.000 kr. i 2019. I 2020 udgør afgiften 65 pct., i 2021 90 pct. og i 2022 er elbilerne fuldt indfaset i registreringsafgiften,« oplyser ministeriet.

Den nye aftale sigter desuden også efter at fremme salget af især små og mellemstore elbiler. Det skal gøres gennem et nyt midlertidigt fradrag i grundlaget for registreringsafgiften på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, dog højst 45 kWh for elbiler og opladningshybridbiler.

Tesla

Med den nye aftale forventer Dansk Elbil Alliance, at det igen bliver attraktivt for private at købe elbiler.
»Aftalen vil give ny luft til det private elbilsalg, fordi den falder sammen med, at der kommer flere lækre elbiler at vælge mellem og elbiler med længere rækkevidde,« siger Lærke Flader, der er branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Aftalepartierne forventer, at der sælges knap 2.000 elbiler om året de næste to år. Det svarer til lidt mindre end 1 procent af bilsalget, hvilket er markant bedre end i 2016 og starten af 2017, men der skal mere til, hvis Danmark skal nå sine klimamål. Derfor efterlyser Dansk Elbil Alliance en større reform af bilbeskatningen på længere sigt.

»Der er behov for en langsigtet reform af bilbeskatningen, så vi beskatter bilernes forurening og ikke deres værdi, så vi får en grønnere bilpark,« slutter Lærke Flader.

Lempelserne i registreringsafgiften får virkning fra 1. januar 2017. Aftalepartierne mødes igen i andet halvår 2018 for at drøfte status på udviklingen i elbilsalget på baggrund af virkningen i den nye aftale.

Lempelserne i registreringsafgiften får virkning fra 1. januar 2017. Aftalepartierne mødes igen i andet halvår 2018 for at drøfte status på udviklingen i elbilsalget på baggrund af virkningen i den nye aftale.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen