Berlingske Business

Råvarer: Olieprisen stiger efter lave amerikanske lagre af råolie

Mærsk
ARKIVFOTO: Mærsk Olie og Gas - Boreplatform Nordsøen Dan Feltet - Dan F. Foto:

Olieprisen fastholder sit højeste niveau i to år, efter at tal fra det amerikanske energiministerium onsdag eftermiddag viste et fald i olielagrene for råolie på 1,9 mio. tønder i forhold til et ventet fald på 1,4 mio. tønder ifølge et estimat fra Bloomberg News.

Dermed blev udviklingen i tirsdagens lagerrapport fra American Petroleum Institute bekræftet. Her var faldet dog større - nemlig på 6,4 mio. tønder i sidste uge, hvor analytikerne havde ventet et fald på 1,5 mio. tønder.

Samtidig holder forventning om, at de olieproducerende land, Opec, vil forlænge det produktionsloft, der har indført på olieudvinding, ligeledes en nænsom hånd under markedet.

Seks ministre fra Opec-landene og den russiske energiminister, Alexander Novak, mødes uformelt i Bolivia en uge før mødet i næste uge i Wien for at diskutere fremtiden.

VENEZUELA-DEBT/

En tønde af den europæiske referenceolie, Brent, koster torsdag morgen 63,15 dollar mod 62,92 dollar onsdag eftermiddag. Den amerikanske WTI-olie handles i 57,88 dollar mod 56,68 dollar onsdag klokken 17.

»Den største årsag til den højere oliepris er tallene for lagrene af råolie, som faldt for første gang i tre uger, mens en fortsættelse af Opecs produktionsloft er indregnet i prisen«, siger Kim Kwangrae, råvareanalytiker i Samsung Futures, til Bloomberg News,

Prisen på en ounce guld bevæger sig sidelæns i 1289 dollar, mens et ton kobber på markedet for industrimetaller torsdag morgen stiger med 0,02 pct. til 6940 dollar.

17BUSSWITZERLAND-ENERGY-CON.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen