Berlingske Business
08:19Genmab og Vestas fortsætter i fokus

Prisskiltet på Maersk Oil kan blive 67 mia. kr.

Maersk Oil mister stor oliekontrakt i Qatar
Foto:

En pris på 10 mia. dollar. Så meget kan Maersk Oil koste, vurderer analytiker fra Jyske Bank.

Hvis A.P. Møller-Mærsk skulle vælge at sælge sin olieforretning, kan det spække konglomeratets kistebund med omkring 10 mia. dollar, svarende til 67 mia. kr.

Sådan lyder estimatet fra Frans Høyer, analytiker i Jyske Bank, der dog ikke anser et salg af Maersk Oil for synderligt sandsynligt - også selv om olieenheden netop er blevet fravalgt som partner på oliefeltet Al Shaheen i Qatar.

Beløbet på 10 mia. dollar er han nået frem til ved at sammenligne divisionen med den pris, andre olieaktier i handles til. Han mener dog ikke, at det vil være en god pris set med Mærsk-øjne.

30BUSPix-Jakob-Thomasen-185.jpg

- Hvis det var, de solgte oliedelen, vil der formodentlig være en positiv effekt på aktieprisen. Markedet vil se positivt på en så beslutsom handling. Men er det sandsynligt, at de sælger den? Nej, det tror jeg ikke, lyder vurderingen fra Jyske Bank-analytikeren over for Ritzau Finans.

- Det med at sælge på bunden, er en dårlig idé. Når du er i en cyklisk branche, så er halvdelen af opgaven at time dine investeringer og exiter, understreger han videre.

jeve

Det kom som en stor overraskelse, da A.P. Møller-Mærsk i sidste uge meddelte, at konglomeratet skifter topchef og ikke mindst gør klar til en ny selskabsstruktur inden for tre måneder.

Ifølge Frans Høyer er det imidlertid for tidligt at gisne om, hvordan fremtidens Mærsk kommer til at se ud.

- Alt er oppe i luften, siger de. Spørgsmålet er, hvad de mener med de udmeldinger, de er kommet med. Det kan betyde, at de vil ændre markant på strukturen og sælge noget fra, men det kommer an på, hvad deres strategiudviklingsplan ender med, påpeger Frans Høyer.

- De har udtrykt frustration over den udeblevne diversifikationsgevinst - stort set alle forretningsområder er i knæ eller i mildere grad ramt lige nu - og den svage aktiekursudvikling. Men jeg vil ikke mene, at det er særligt Mærsk-agtigt at handle lidt overilet bare for at score nogle hurtige point, uddyber analytikeren.

Han vil dog omvendt heller ikke udelukke, at Mærsk vil skære ind til kerneforretningen med fokus på shipping-benet. Det er der både fordele og ulemper ved.

Jakob Thomasen topchef for maesk oil.

- Der sker netop nu nogle konsolidering i shippingbranchen. Mærsk har fortsat førertrøjen. Men det ville være ærgerligt, hvis de mister den. Så et fokus på shipping-delen vil give mening set fra synsvinklen hos en, hvis hjerte banker varmt for shipping, men måske ikke helt så meget ud fra en finansiel synsvinkel, vurderer Frans Høyer.

/ritzau/FINANS

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen