Berlingske Business

Politisk opbakning til udskillelse af Dongs oliebutik

Hjort før fremlæggelse af Dong-papirer: Højeste bud vandt
ARKIVFOTO. Foto:

Der tegner sig en bred politisk opbakning til at udskille Dongs olieforretning forud for den kommende børsnotering. Det skal gøre selskabet mere strømlinet og sikre, at frygten for de lave oliepriser ikke står i vejen for en god børsnotering.

Det skriver Børsen.

- Principielt har vi ikke noget imod at sælge oliedelen fra. Vi kan godt se, at det giver Dong et renere snit og en mere klar forretningsmodel, siger Martin Lidegaard, finansordfører for De Radikale Venstre.

Michael Korsgaard

Opbakningen til forslaget støttes af alle forligspartierne bag Dong, som tæller Venstre, Socialdemokraterne, De Radikale, SF og De Konservative.

I lyset af de lave oliepriser giver det rigtig god mening at overveje frasalg af olieforretningen forud for en børsnotering, vurderer Jens Houe Thomsen, der er analytiker hos Jyske Bank.

- Tanken om at udforske en opsplitning op til børsnoteringen er oplagt. Ved børsnoteringen vil den grønne del sandsynligvis kunne opnå en højere pris per indtjeningskrone, fordi der er større vækstforventninger til den, siger analytikeren til Børsen.

Dong ventes af blive børsnoteret inden marts 2017.

/ritzau/FINANS

23BUSDongs-overskud-er-forb.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen