Berlingske Business

På den igen: DONG anker Elsam-sagen

DE
DONG Energy, der overtog Elsam i 2006, har valgt at anke dommen fra Sø- og Handelsretten i den enorme Elsam-sag. Foto:

Højesteret er næste stop, efter at DONG har valgt at anke Sø- og Handelsrettens dom i den enorme Elsam-sag.

DONG Energy, konkurrencerådet og 1.100 sagsøgere tager endnu en omgang i manegen i den enorme Elsam-sag. Det står klart, efter at DONG netop har valgt at anke sagen, fremgår det i en børsmeddelelse.

»Det er en kompleks sag, og vi mener ikke, at Sø- og Handelsrettens dom er korrekt. Derfor benytter vi nu vores ret til at anke afgørelsen,« siger koncerndirektør Thomas Dalsgaard, DONG Energy, i børsmeddelelsen.

30BUSPix-DONG-164916.jpg

Elsam-sagen omhandler markedsmisbrug foretaget i energiselskabet Elsam, som DONG Energy blev fusioneret sammen med i 2006. Sagen har et konkurrenceretsligt spor, hvor DONG Energy har tabt i først Konkurrencerådet, så i Konkurrenceankenævnet og senest altså i Sø- og Handelsretten. Nu skal sagen så prøves for Højesteret.

Sideløbende med det konkurrenceretslige spor har 1.100 sagsøgere med EnergiDanmark i spidsen rejst et erstatningskrav mod DONG, som efterhånden beløber sig i underkanten af otte mia. kr. DONG har afsat 298 mio. kr. plus renter i sit regnskab til udgifter fra dommen, så hvis det hele skulle gå energikoncernen imod, så er det et betragteligt smæk, der venter.

Enhedslisten håber Rigsrevisio

Elsam-sagen er efterhånden en langstrakt affære, og den vil formentlig runde ti år, inden en endelig dom er faldet. Således tabte DONG sagen i Konkurrencerådet tilbage i 2007. Der er endnu ikke sat dato på, hvornår sagen kan fortsætte i Højesteret, men det er meget svært at foresille sig, at det bliver i 2016.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen