Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Ørsted-formand: Lave priser er mere en succesfaktor end en udfordring

.
Prisen på vedvarende energi er faldet de seneste år, og det gælder også prisen på havvind, der er et af hovedområderne for Dong Energy. Foto:

Prisen på vedvarende energi er faldet de seneste år, og det gælder også prisen på havvind, der er et af hovedområderne for Dong Energy.

Energiselskabet, der mandag annoncerede, at det skifter navn til Ørsted, afsluttede i sidste uge endeligt frasalget af olie- og gasdivsionen, og fremadrettet satser selskabet på at udvide andelen af grøn energi.

Konkurrence på markedet for havvind og ny teknologi har været med til at presse priserne ned. Det blev blandt andet tydeligt, da Dong i september vandt en britisk auktion på Hornsea Project Two til en afregningspris på 57,50 pund per produceret megawatt-time.

Det er den laveste i landet nogensinde og en halvering i forhold til for to år siden. Ifølge selskabets bestyrelsesformand Thomas Thune Andersen er de lavere priser dog mere et tegn på succes end en stor udfordring.

»Principielt er det kun et udtryk for den succes, vi gerne vil have. At vi er i stand til at byde mere konkurrencedygtigt. Vi skal selvfølgelig sikre, at vi involveres i projekter, der giver os en forrentning, som er tilfredsstillende for os selv og vores aktionærer,« siger han til Ritzau Finans.

Ifølge administrerende direktør Henrik Poulsen kan havvind også sagtens betale sig på trods af de faldende priser. Han peger på, at afkastet på selskabets investerede kapital i øjeblikket ligger på 17-18 pct., og at den i årene frem mod 2023 vil ligge i niveauet 12-14 pct.

DONG

ER OPMÆRKSOM PÅ AFKAST

Det lave bud på Hornsea Project Two kunne blandt andet lade sig gøre på grund af synergier og andre fordelagtige faktorer, og det er ikke nødvendigvis et tegn på, at Dong vil afgive et bud i det niveau ved andre fremtidige auktioner.

»Vi er opmærksomme på, at de afkast, vi skal skabe, stadig skal være sunde. Hvis der ikke er synergier eller andet, så vil vores budpris også gå lidt op,« siger Henrik Poulsen til Ritzau Finans.

»Det er meget afhængigt af den enkelte auktion, hvilke synergier der er, og hvad de konkrete fysiske betingelser er,« fortsætter han.

I forbindelse med den britiske auktion i september påpegede Sydbanks analytiker Morten Imsgard, at ivrige og desperate konkurrenter kunne udgøre en væsentlig risiko ved at byde lave priser for at få fodfæste på markedet for havvind.

HPRenescience

Bestyrelsesformand Thomas Thune Andersen fortæller, at energiselskabet holder øje med konkurrenterne, men at Dong har en konkurrencefordel.

»Vi har altid respekt for konkurrenter, og vi frygter at blive dovne og ikke have den respekt, der skal til, selv om vi på nuværende tidspunkt er verdensleder inden for offshore vind. Det kræver, at vi hele tiden følger med.«

»Vi har en konkurrencefordel, fordi vi jo kan være med til stadig på økonomiske vis at drive prisen det rigtige sted hen og sikre, at det reelt er et alternativ til andre former,« siger han.

Dong Energy annoncerede mandag formiddag, at selskabet skifter navn til Ørsted. Navnet skal godkendes på en ekstraordinær generalforsamling den 30. oktober.

Novo Nordisk

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen