Berlingske Business

Ørsted er klar til brexit men frygter det ikke

Ørsted vil sælge sin elforretning i Danmark
Hos Ørsted tager man Storbritanniens udmeldelse af EU med ro. Storbritannien er energigigantens største marked, men Ørsted frygter ikke, at den politiske usikkerhed kommer til at have en indflydelse på forretningen. Foto:

Hos Ørsted tager man Storbritanniens udmeldelse af EU med ro. Storbritannien er energigigantens største marked, men Ørsted frygter ikke, at den politiske usikkerhed kommer til at have en indflydelse på forretningen.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Efter at Storbritannien i 2016 stemte for at løsrive sig fra EU, har den britiske regering uden held forsøgt at få en aftale med EU på plads. Men selv om landet står uden for EU til marts, indtil videre uden en aftale, frygter Ørsted ikke, at brexit får konsekvenser for koncernen.

»På lang sigt tror jeg ikke, det vil påvirke os overhovedet, for kursen mod bæredygtig energi er ret klar. Storbritannien har nogle juridisk bindende mål om at reducere udledningen af CO2, og i og med at vi har nedbragt omkostningerne på havvind, er der en ret stor forpligtelse til det,« siger Matthew Wright, der er administrerende direktør for Ørsted i Storbritannien, til Børsen.

Også senioranalytiker Morten Imsgard hos Sydbank vurderer, at koncernens investorer kan være rolige i forbindelse med Ørsteds fremtid i Storbritannien. Han begrunder det med, at Storbritannien er meget dedikeret i sine bestræbelser for at få bragt landet elforsyning over mod vedvarende energikilder, og her har landet en speciel forkærlighed for havvind.

Matthew Wright erkender, at brexit kan have konsekvenser på kort sigt, hvis Storbritannien og EU ikke når til enighed. Her er det især import og eksport og arbejdskraftens frie bevægelighed, der kan påvirkes. Han understreger dog, at det er problemer, koncernen kan planlægge sig ud af.

Ørsted åbnede i sidste uge verdens største havvindmøllepark, Walney Extension, i Barrow i Storbritannien og er derfor oppe på 11 offshore-vindparker i England, og der er to mere på vej.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen