Berlingske Business

Ordrecomeback hos Vestas i andet kvartal

Vestas
Vestas vindmøller nær Saltum i Vendsyssel, fredag 29.juni 2018. Foto:

Efter en »mindre prangende« ordreindgang i første kvartal har Vestas leveret et fint comeback i andet kvartal.

Sådan lyder vurderingen fra Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank. Han forklarer i et notat, at "det giver tillid til, at Vestas også i 2018 kan levere solid ordreindgang".

I andet kvartal nåede Vestas at offentliggøre 19 nye ordrer med en samlet kapacitet på 2696 megawatt (MW), hvilket er 38 pct. flere end i samme kvartal sidste år. Ud over de annoncerede ordrer venter han "uannoncerede" ordrer på i alt ca. 500 MW i kvartalet.

Det er især USA, der har været en vigtig drivkraft for ordreindgangen.

»Vi noterer os, at Vestas' 4 MW-serie ser ud til at have fået rigtig god succes i USA, og det forventer vi, at selskabet kan udbygge i fremtiden. Det kan fastholde en rigtig stærk markedsposition for Vestas på det vigtige amerikanske marked.«

»Den position er støttet af, at kunderne allerede har kvalificeret mange projekter til den attraktive PTC-skatterabat via køb af møllekomponenter hos Vestas. Disse komponentordrer kan efter vores estimater udmønte sig i faste og ubetingede ordrer på cirka 12.000 MW over de kommende 1-2 år,« skriver Jacob Pedersen i analysen.

Samtidig vurderer Jacob Pedersen, at ordrer i andet kvartal i så forskellige steder som Sverige, Mexico, Australien og Ukraine vider om en global tilstedeværelse.

»Vi kan stadig ikke få øje på konkurrenter, der har et bedre udgangspunkt for at håndtere forandringerne i vindindustrien end Vestas,« skriver Jacob Pedersen.

Ifølge ham har konkurrenterne mindre udviklingsbudgetter, og knapt så effektive møller.

»Det efterlader dem (konkurrenterne, red.) med salgsprisen som vigtigste forhandlingsvåben. Den vindmølleproducent, der med afstand har det bedste indtjeningsmæssige udgangspunkt, er dog Vestas.«

»Udvalgte konkurrenters prisreduktioner ligner derfor en strategi, der som en boomerang kan ramme dem selv hårdest på mellemlang sigt,« vurderer aktieanalysechefen.

Sydbank fastholder en købsanbefaling af Vestas-aktien.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen