Berlingske Business

Opec: Ekstern olieproduktion vil falde og skabe balance

US-COMMODITIES-OIL-ENERGY-PRICE-FILES
Foto:

Opec spår, at lande uden for oliekartellet fremover vil skrue dramatisk ned for olieproduktionen og derved rebalancere markedet.

Det fremgår af Opecs månedlige markedsrapport, skriver Financial Times.

Særligt den amerikanske olieproduktion vil dykke, estimerer Opec. Det vil gøre sig gældende allerede i 2015, hvor det samlede amerikanske olieoutput ventes at falde med 630.000 tønder til 13,6 mio. tønder om dagen. Samme tendens vil fortsætte ind i 2016.

»Det er sandt at olie- og gasindustrien er blevet mere effektiv og har sænket omkostningerne, men når en tønde olie koster under 45 dollar, kan det mærkes«, skriver Opec i rapporten.

Derfor vil det glæde olieindustrien, at produktionen vil falde, mens efterspørgslen fortsætter med at stige. Det vil nemlig medføre højere oliepriser.

Til december samles kartellet igen for at diskutere gruppens eget produktionsniveau i 2016 og dens rolle i at genskabe balance på det globale oliemarked.

Tirsdag koster en tønde Brent-olie 50,16 dollar per tønde, mens wti-olien står i 47,40 dollar per tønde.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen