Berlingske Business

Olieprisen falder efter uenighed om Opec-aftale

OPEC logo is pictured ahead of
Det er svært for Opec-landene at blive enige om at lade nogle af boreriggene få en puster. Det er godt nyt for bilejere, der kan se frem til lavere benzinpriser. Reuters/© Ramzi Boudina / Reuters

Opec-landene kan ikke blive enige om, hvordan man skal skære i produktionen. Derfor falder olieprisen.

København. De er alle enige om, at det vil være smart at sænke produktionen af olie for at få prisen op.

Men det er svært for de olieproducerende lande i Opec at blive enige om, præcis hvem der skal skære i produktionen.

Der kom således intet konkret ud af weekendens møde i Wien, hvor også lande som Brasilien og Rusland deltog.

Derfor falder olieprisen mandag morgen, så både det amerikanske WTI-indeks og den europæiske Brent-olie ligger på en pris omkring 49,50 dollar pr. tønde.

Billede

- Forhandlinger over weekenden gør det mindre sandsynligt, at der vil opstå en aftale om en nedgang i produktionen.

- Markedet har nok efterhånden indregnet det, men jeg vil ikke blive overrasket over at se olieprisen falde til omkring 47 dollar, siger chefanalytiker Ric Spooner fra CMC Markets til Bloomberg News.

Opec-landene blev i sidste måned i Algier enige om at sænke den daglige produktion til et sted mellem 32,5 og 33 millioner tønder.

Aftalen skal efter planen færdiggøres i slutningen af november, men der er altså endnu ingen løsning på bordet.

SAUDI-OIL-COMMODITIES-ENERGY-PRICE-FILES

De fleste af Opecs medlemmer har dog stærkt brug for indtægterne fra olien, som for fleres vedkommende udgør en hjørnesten i den nationale økonomi.

Det gælder blandt andet lande som Irak, Nigeria og Libyen.

Opec har 14 medlemmer med Saudi-Arabien i spidsen og står for godt 40 procent af verdens olieproduktion.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen