Berlingske Business

Olieland vil satse på sol- og vindenergi

UAE-OAPEC-ENERGY-MEETING
Saudi Oil Minister Ali al-Naimi (C) speaks with United Arab Emirates Energy Minister Suhail bin Mohamed al-Mazroui (R) during the opening session of the 10th Arab Energy Conference in Abu Dhabi, on December 21, 2014. "Irresponsible" levels of output by producers from outside the OPEC oil cartel is among the main causes of the slump in prices, the United Arab Emirates energy minister told the energy forum. AFP PHOTO/MARWAN NAAMANI Foto:

Saudi-Arabiens olieminister melder ud, at landet stiler efter at blive en global leder for og eksportør af sol- og vindenergi.

Torsdag kom en overraskende udtalelse fra Saudi-Arabiens olieminister, Ali al-Naimi, der spår, at landet i midten af dette århundrede kunne udfase dets brug af fossile brændstoffer.

Det skriver Financial Times.

- I Saudi-Arabien anerkender vi, at vi i den sidste ende ikke vil behøve fossile brændstoffer. Jeg ved ikke hvornår, i 2040, 2050 eller senere, udtalte Ali al-Naimi på en konference i Paris torsdag.

Udtalelsen overrasker, da landets rigdom, magt og indflydelse hidtil har været baseret på vældige oliereserver.

Mange ser også målsætningen om en udfasning inden 2040 som over-ambitiøs. En rapport tilbage fra 2012 konkluderede, at fortsætter Saudi-Arabiens nuværende vækst i olieforbruget, vil landet selv blive netto-importør i 2030.

Desuden understregede ministeren selv, at på globalt plan mangler mere end en mia. mennesker adgang til elektricitet, hvilket vil betyde en høj efterspørgsel af fossile brændstoffer de kommende år.

Konferencen i Paris kommer som forløber for et FN-klimamøde i december, hvor 200 lande ventes at skulle blive enige om en global klimaaftale.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen