Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Olieklubben OPEC får sit andet comeback på to uger

AUSTRIA OPEC
ARKIVFOO: Mohammed Al-Sada, Qatars energiminister og præsident for OPEC (C), Khalid Al-Falih, Saudi Arabia's energiminister (R), og Alexander Novak, Ruslands  energiminister (L) Foto:

Bedst som alle troede, at OPEC var død, indgik gruppen af olieproducerende lande på 14 dage to store aftaler affødt af Saudi-Arabien og af nød.

Der er gået otte år, siden OPEC-landene sidst enedes om at skære i deres produktion af olie. Men når først oliesheikerne skifter mening, så gør de arbejdet fuldt ud. Efter at OPEC, der er en sammenslutning af 13 olieproducerende lande, på novembers sidste dag besluttede at reducere sin produktion af olie, blev der lørdag sat streg under den nye retning i olieverden, da en række lande med Rusland og Mexico i spidsen tilsluttede sig linjerne i OPECs aftale. Det er ikke sket siden 2001, at en større gruppe ikke-OPEC-lande har tilsluttet sig en reduktion af olieproduktionen.

IRAQ-OPEC/

Men nød lærer åbenbart pressede olielande at samarbejde, og de politiske stridigheder i OPEC blev lagt til side for at redde det indtægtsgrundlag, der har lidt så kraftigt, siden olieprisen tog sit næsedyk i sommeren 2014. OPEC har ellers været medvirkende til at presse prisen ned, da flere af medlemslandene har nået rekordhøj olieproduktion, men med den udvidede olieaftale lyder der nu for alvor nye toner fra OPEC – særligt fra det vigtigste medlem af alliancen, Saudi-Arabien.

»Deres statsfinanser bløder, og deres nationale olieselskab Saudi Aramco skal snart delvist privatiseres, så de har desperat brug for højere priser. Det har alle medlemmerne af OPEC i virkeligheden. Rusland har også et gabende hul, som de skal have lukket, så det er i alles interesse, at priserne kommer op på et højere niveau,« siger chef for råvarestrategi hos Saxo Bank Ole Sloth Hansen.

Rygter om OPECs død var overdrevne

Et højere niveau er det i hvert fald lykkedes OPEC at skaffe. En tønde olie er blevet 22 pct. dyrere siden den første OPEC-aftale den 30. november og handles nu til omkring 55 dollar, hvilket ikke er set højere siden midten af 2015. Dengang blev OPEC fra mange sider erklæret for død, men nu har de olieproducerende lande gjort deres comeback.

»Det er en vigtig pointe, at det er noget tid siden, at de har kunnet blive enige om at skære i produktionen. Jeg tror, det har stor symbolsk værdi, at de er i stand til at nå i mål med det her. Der er stadig mange ubekendte, men bundlinjen er, at markedet også fremover bliver nødt til at lytte til OPEC,« siger senioranalytiker i Danske Bank Jens Nærvig Pedersen.

SUDAN-SAUDI-DIPLOMACY-ECONOMY

OPEC vil fra 1. januer 2017 skære sin produktion med 1,2 mio. tønder om dagen ud af en produktion på 33 mio. Ikke-OPEC-landene vil skære med 558.000 tønder om dagen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen