Berlingske Business

Ørsted/Sydbank: Droppet buddeltagelse understreger hård konkurrence

Vindmølle fundament Åbning af ny DONG vindmøllepark Borkum Ri
Foto:

Beslutningen fra Ørsted om ikke at deltage i en hollandsk auktion på etablering af en havvindmøllepark på op til 760 megawatt understreger en transformation i industrien, hvor priskonkurrencen er blevet ekstremt hård, og hvor det er blevet sværere for selskaberne at skabe værdi på alle projekter.

Det vurderer senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, som dog ikke er overrasket over beslutningen og heller ikke venter, at aktien i Ørsted vil blive berørt af beslutningen.

Modsat Ørsted har konkurrenterne Vattenfall og Statoil valgt at lægge et bud ved den hollandske auktion, hvor der for første gang ikke tilbydes offentlige støttekroner.

Karen Frøsig

»Det understreger den transformation, som industrien har været i det seneste halvandet års tid, hvor priskonkurrencen er blevet ekstremt hård, og hvor det er blevet sværere for selskaberne at skabe værdi på alle projekter,« siger Morten Imsgard til Ritzau Finans.

Ørsted vandt tidligere i år en tysk auktion på tre havmølleparker, hvor to af dem var uden offentlig støtte, hvilket blev betegnet som historisk, da havvindmølleparker altid er blevet finansieret med tilskud.

Det har utvivlsomt været med til at give blod på tanden for de hollandske politikere, som så en mulighed for at etablere havvind uden støttekroner.

FILES-BRITAIN-EU-POLITICS-BREXIT

»Nu er det Ørsted selv, der ligesom åbnede op for, at man potentielt kan opføre havvind uden statsstøtte i Tyskland, og det er klart, at det smitter af på politikerne rundt omkring, som jo kigger på, hvad der kan lade sig gøre andre steder.«

»Noget af den succes, som industrien har haft med at fjerne omkostninger, har jo også skabt en situation, hvor der er pres på afkastmulighederne, og hvor den politiske situation er sådan, at selskaberne bliver presset til enten at påtage sig nogle lidt mere risikofyldte projekter eller acceptere nogle lavere afkast,« siger Morten Imsgard.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen