Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Ørsted-topchef: Vil se efter opkøb inden for sol, lagring og landvind

hphphp
Den grønne energiomstillng byder på en række vækstmuligheder for Ørsted, siger administrerende direktør Henrik Poulsen. Foto:

Opkøb og flere investeringer inden for andre energiteknologier end havvind kan blive en realitet for danske Ørsted, der har etableret en ny enhed, som arbejder med projekter inden for energilagring og solenergi.

Samtidig holder selskabet øje med markedet for landvind, og alle tre områder kan blive en større del af energiselskabets forretning i løbet af de kommende år. Det fortæller Henrik Poulsen, der er administrerende direktør.

»Vi er i en situation, hvor den grønne omstilling giver os rigtig mange vækstmuligheder, og vi ser også nogle muligheder for at tage de kompetencer, vi har opbygget inden for blandt andet havvind, og overføre dem til andre vedvarende energiteknologier.«

»Vi er i gang med at kigge nærmere på lagring, sol og landvind, hvor vi kan komme ind og skabe værdi. Det kan vi gøre organisk ved at overtage projekter, bygge dem og drifte dem, men vi kan også gøre det ved at købe op inden for de pågældende områder,« siger han til Ritzau Finans.

Ørsted name controversy

Topchefen fortæller, at Ørsted holder døren åben for begge muligheder, hvis noget interessant inden for lagring, sol eller vind skulle dukke op. I årsregnskabet, der landede torsdag morgen, oplyser selskabet også, at det vil overveje fokuserede opkøb, hvis de er strategisk relevante og kan skabe værdi. Derfor er det også noget, som selskabet aktivt vil opsøge.

»Det vil det være, ja. Vi vil gå ud i markedet og se, om der er interessante muligheder i markedet inden for de her områder,« siger han.

»Jeg kan ikke blive mere konkret. Det vil blive alt for spekulativt, men der ligger i det, at vi er gået i gang med at kigge på de her områder, og hvad det fører til, vil være for tidligt at gisne om, men vi vil formentligt blive klogere i løbet af de næste 12-18 måneder,« fortsætter Henrik Poulsen.

Det fremgår af regnskabet, at vækstinitiativerne inden for sol, lagring og landvind fortsat er i en tidlig fase, og de forventes derfor ikke at have en væsentligt betydning på kort sigt.

»Men vi udforsker dem som langsigtede vækstoptioner,« står der i torsdagens regnskab.

Dong smider officielt navnet og bliver til Ørsted

I øjeblikket har Ørsted, der tidligere var kendt som Dong Energy, tre forretningsområder. Vindforretningen, el- og varmeproduktion på kraftvarmeværker og divisionen Distribution & Costumer Solutions, der står for at distribuere el, olie og gas ind til land og for at få strømmen ud til elkunderne.

Tidligere gjorde selskabet også forretning inden for olie og gas, men den division blev solgt fra sidste år til det schweiziske selskab Ineos, der beskæftiger sig med kemi- og plastikbranchen.

Efterfølgende skiftede selskabet navn til Ørsted fra Dong Energy for at understrege ambitionen om at blive et grønt energiselskab, og i dag har selskabet et mål om, at mindst 95 pct. af den el og varme, det producerer, skal være grøn i 2023.

HP

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen