Berlingske Business

Ørsted-topchef: Vækst i vind, men Markets-divisionen vil trække ned

Ørsted name controversy
Ørsted regner med fremgang i både vindforretningen og i varmeforretningen, men forretningsområdet Distribution & Costumer Solutions, som Markets er en del af, forventes at lande en »væsentligt lavere« indtjening i år. Foto:

Vækst i indtjeningen fra havvindmølleparkerne vil være med til at trække det samlede driftsresultat op for energiselskabet Ørsted i 2018, mens overskuddet i det største forretningsområde målt på omsætning, Distribution & Costumer Solutions, trækker i den modsatte retning.

Det danske selskab ser et driftsoverskud før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 12-13 mia. kr. fraregnet eventuelt frasalg af havvindparken Hornsea 1. Når man fraregner frasalget af ejerandele i 2017, er der dermed lagt op til en stort set uændret udvikling.

»I den guidance vi kommer med, ligger der fortsat en vækst i havvind i vores forventning, men til gengæld forventer vi en nedgang i vores Markets-division,« siger Henrik Poulsen, der er administrerende direktør, til Ritzau Finans.

Af regnskabet fremgår det, at Ørsted regner med fremgang i både vindforretningen og i varmeforretningen, men forretningsområdet Distribution & Costumer Solutions, som Markets er en del af, forventes at lande en »væsentligt lavere« indtjening i år.

»Det skyldes nogle tidsforskydninger i vores gaslagre, da gaslagrene steg i 2017, og det førte til en opskrivning af værdien. Når vi så sælger den gas i løbet af 2018, så vender det i virkeligheden den modsatte vej, og derfor forventer vi et fald i vores Markets-aktiviteter, forklarer topchefen, der ikke vil sætte nærmere tal på forventningen til divisionerne.«

Dong smider officielt navnet og bliver til Ørsted

VÆKST I VIND

I vindforretningen vil Ørsted, der tidligere var kendt som Dong Energy, fortsætte med at bygge nye parker, og indtjeningen fra flere af dem vil pynte på bundlinjen allerede i år. I sidste uge færdiggjorde selskabet den britiske havmøllepark Race Bank, og den er derfor allerede begyndt at generere indtjening i første kvartal.

»Den fortsatte ekspansion skal drive væksten i vind. Vi bygger nye parker, og vi er i gang med at færdiggøre Walney Extension, som derfor også vil bidrage i år. Så det er simpelthen, i takt med at vi udbygger og ekspanderer i havvind, at vi vil opleve en fortsat stigende indtjening i aktiviteterne,« siger Henrik Poulsen.

I hele 2017 bidrog vindforretningen med en EBITDA-indtjening på 20.595 mio. kr., hvilket var en fremgang på 74 pct. sammenlignet med sidste år som følge af frasalg og gode vindforhold. Det mindste forretningsområde, Bioenergy & Thermal Power, landede en indtjening på 152 mio. kr., mens Distributions & Costumer Solutions bidrog med et driftsresultat på 2082 mio. kr.

DONG

FRASALG TRAK INDTJENING I REKORD

Det samlede driftsoverskud før af- og nedskrivninger endte dermed på 22.519 mio. kr. sidste år, og det er den højeste indtjening nogensinde for Ørsted.

Omkring halvdelen af EBITDA-resultatet kommer dog fra frasalg af havvindparkerne Walney Extension og Borkum Riffgrund, og når de fraregnes, lød indtjeningen i stedet på omkring 12,7 mia. kr., oplyser Henrik Poulsen.

Den britiske havvindpark Hornsea 1 er også fortsat på salgslisten hos det danske energiselskab, der venter, at en handel går igennem i enten andet halvår af 2018 eller i 2019.

»Vi er så småt gået i gang med processen, men timingen tør jeg endnu ikke sige noget mere om. Vi er stadig i den indledende fase,« siger Henrik Poulsen.

Hvis havvindparken sælges og indregnes i resultatet for i år, vil EBITDA-overskuddet overgå det samlede resultat i 2017 på 22,5 mia. kr., oplyser Ørsted.

HP

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen