Berlingske Business

Ørsted-topchef: Kommende hollandsk auktion er mindre attraktiv

I december kan energiselskabet Ørsted, tidligere Dong Energy, se frem til, at der afholdes en ny budrunde på havvindmøller Holland.

I første omgang er auktionen kun åben for selskaber, der er villige til at byde ind med såkaldte nulbud. Det vil sige, at selskaberne byder ind på at opføre projekter uden støtte fra staten.

I april i år sikrede Ørsted sig retten til at stå for tre havvindmølleprojekter i den tyske del af Nordsøen. For to af parkernes vedkommende lød buddet på et tilskud på nul euro per produceret megawattime, men det er langt fra sikkert, at det vil gentage sig ved den hollandske auktion.

- Vi ser den som værende mindre attraktiv, end det projekt vi vandt i Tyskland, siger Henrik Poulsen, administrerende direktør i Ørsted, på en telekonference torsdag formiddag.

Han fortæller, at det skyldes, at betingelserne er forskellige for de to auktioner og projekterne relateret hertil. Det gælder eksempelvis de fastlagte regler, tidslinjen for konstruktionen og de forskellige forhold for havvindmølleparkerne.

Den administrerende direktør afviser at oplyse, om Ørsted planlægger at byde ind på den hollandske decemberauktion.

- Vi vil helst ikke fortælle det specifikt. Det vil vi helst holde for os selv indtil videre, siger Henrik Poulsen på telekonferencen.

Ørsted ser desuden frem mod en auktion i Massachusetts i USA i december, hvor selskabet har planlagt at byde ind på projekter. Energiselskabet venter at få det endelige resultat af den amerikanske auktion i midten af 2018.

Selskabet fremlagde onsdag eftermiddag et regnskab for tredje kvartal, der kom tidligere end planlagt.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen