Berlingske Business
17:42

Nyhedsanalyse: Dropper Mærsk olien efter 54 år?

Pix: maersk
Licensen til olieproduktion i Quatar kan blive afgørende for Maersk Oil.

Spørgsmålet er, hvor længe olieproduktion er en del af A.P. Møller - Mærsk. De seneste års og især de seneste ugers begivenheder i hovedkontoret på Esplanaden i København kan varsle et historisk farvel til den ellers i mange år lukrative forretning.

Det er 54 år siden, at A.P. Møller - Mærsk underskrev en historisk aftale med den danske stat. I 1962 får den store danske virksomhed rettighederne til udvinde olie fra den danske del af Nordsøen. Og ti år efter begynder den første olie at komme op fra Danfeltet ca. 210 km vest for Esbjerg. Dermed er det danske olieeventyr begyndt – et eventyr, der i perioder gør Danmark selvforsynende med olie og kaster enorme summer ind i den danske statskasse.

Men spørgsmålet er, hvor længe olieproduktion er en del af A.P. Møller - Mærsk. De seneste års og især de seneste ugers begivenheder i hovedkontoret på Esplanaden i København kan varsle et historisk farvel til den ellers i mange år lukrative forretning. De danske oliefelter i Nordsøen er ved at være udtømt, og med en presset oliepris er der blevet mindre forretningsmæssig idé i at udnytte de sidste rester.

SHIPPING-MAERSK/

Her er fem tegn på, at A.P. Møller - Mærsk kan være ved at sælge den engang så lukrative olieforretning:

1 Udnævnelsen

Søren Skou er valgt som afløser for Nils Smedegaard Andersen på posten som CEO for det samlede A.P. Møller - Mærsk. Skou er Mærsk-mand og har haft hele sin karriere i den danske virksomhed. Men det er frem for alt shipping, som Søren Skou kan. Han var adm. direktør for Maersk Tankers – en gammel, men i dag mindre del af A.P. Møller - Mærsk – inden han overtog den helt centrale direktørpost som leder af Maersk Line, verdens største containerrederi.

Skou fortsætter som leder af containerrederiet. Måske et tegn på, at en chef for hele gruppen kommer til at spille en mindre rolle fremover. Og valget af Skou og fravalget af en bredere funderet industrimand som f.eks. Danfoss’ Niels Bjørn Christiansen kan være foretaget, fordi olieforretningen ikke længere har en fremtid i gruppen.

2 Golfstaten

Maersk Oil har været et særdeles lukrativt forretningsben. I årevis er pengene strømmet ind fra den danske del af Nordsøen og i særlig grad fra den lille golfstat Qatar. Men det kan være slut med produktion i Qatar, for licensen til at operere i landet udløber næste år, og flere store olieselskaber som Shell og ConocoPhillips har også vist interesse for oliefeltet.

Det er en ekstremt vigtig aftale, som har fået Nils Smedegaard Andersen og Ane Uggla, familiens nuværende overhoved, til at rejse til Qatar for at mødes med emiren. Men selv om A.P. Møller - Mærsk har drevet lobbyarbejde i mange år, risikerer aftalen om at udvinde olie fra Al Shaheen-feltet ikke at blive forlænget. Måske har selskabet allerede fået så klare indikationer på, at rettighederne til det store Al Shaheen-felt er gået til en anden, at det har fået ledelsen til at træffe et afgørende strategisk fravalg af olieforretningen. For et Maersk Oil uden Qatar er et lille olieselskab – og alt for lille i en verden med langt større aktører. Selskabet har forsøgt at kompensere ved at finde nye opkøb, men bortset fra nogle små handler i Afrika er det ikke lykkedes. Måske har et nej fra Qatar fået bestyrelsen til at træffe det endelige valg om, at fremtiden bliver uden olie.

3 Aktiemarkedet

Investorerne hader olie. Det så man senest, da DONG blev børsnoteret. En af årsagerne til, at staten og Goldman Sachs har forøget værdien af den danske energikoncern, er, at DONG har rykket forretningen over mod grøn energi. DONG er i hastigt tempo blevet transformeret over til den grønne energi, så den ved noteringen udgjorde 80 pct. af DONGs forretning mod 50 pct., dengang Goldman Sachs købte. Det endte med at give en helt anden og højere pris, fordi investorerne er villige til at betale langt mere for en krones overskud i en grøn forretning end for den samme indtjening i olieforretningen.

Nils Smedegaard Andersens store problem i tiden som topchef har været vanskelighederne med at få løftet aktiekursen. Her var hans og gruppens planer om massive opkøb i olieforretningen næppe svaret, fordi de gamle olieaktiviteter ikke længere falder i aktiemarkedets smag. Måske er bestyrelsen kommet til en erkendelse af, at de hårdt prøvede aktionærer ikke ville få meget godt ud af milliardstore opkøb i det, som nogle mener, er fortidens branche.

 

4Olieprisen

Lå olieprisen i 120 dollar pr. tønde som i sommeren 2014, ville aktionærerne være tilfredse. Og Nils Smedegaard og oliechef Jakob Thomasen ville være i en helt anden situation. Så ville pengene vælte ind til gruppen, og de mange i bagklogskabens lys forkerte investeringer i olieforretningen ville være kaldt »rettidig omhu«. Ligesom stort set alle andre eksperter i verden så A.P. Møller - Mærsk heller ikke krakket i olieprisen komme.

Måske er ledelsen kommet frem til, at verden ikke vil opleve stigende oliepriser foreløbig og måske aldrig. Måske forsvinder olien som en af verdens vigtigste ressourcer, og i dødskampen vil Saudi-Arabien og de andre store olielande tømme deres reserver for at få den sidste værdi med.

»Det er der, hvor der er størst udviklingspotentiale, og der, hvor der skal koncentreres flest kræfter«

Nils Smedegaard Andersen
DEL CITAT

5 De nye muligheder

Nils Smedegaard Andersen har selv sagt det. I et interview med Berlingske mandag forklarede han, at faldet i olieprisen har gjort transportdelen – dvs. Maersk Line og de forretninger, som ikke er olie – til koncernens vigtigste del.

»Det er der, hvor der er størst udviklingspotentiale, og der, hvor der skal koncentreres flest kræfter,« som han sagde.

Klar tale og så langt, som den afgående topchef kan gå i forhold til, hvor hans efterfølger kommer til at satse.

Det er i det område, at bestyrelsen mener, at virksomheden fremover kan skabe mest værdi. De komplekse logistiksystemer, Mærsk-koncernens enorme viden om transportmarkeder og de nye IT-muligheder ser ud til blive vurderet som mere værdifulde end de kompetencer, olieforretningen har. Det kan betyde et farvel til olien efter 54 år.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen