Berlingske Business

Nye EU-regler kan blive en grøn guldgrube for Danmark

Danmarks grønne førerrolle kan tabe fart Stor fremgang til Don
Efter mange timers forhandlinger i Bruxelles, er EU natten til torsdag blevet enige om nye mål for vedvarende energi.  Foto:

Efter mange timers forhandlinger i Bruxelles, er EU natten til torsdag blevet enige om nye mål for vedvarende energi.

Det betyder, at medlemslandene frem til 2030 skal arbejde imod, at deres endelige energiforbrug skal stamme fra mindst 32 procent vedvarende energi.

De nye direktiver skal fremme udviklingen af nye og vedvarende energiformer - noget, som danskerne er ekstremt gode til.

En tommelfingerregel er, at når EU øger sit mål om vedvarende energi med ét procentpoint, øges danske importindtægter med 2,5 milliarder kroner.

Det mener Anders Stouge, som er viceadministrerende direktør i energiselskabernes interesseorganisation, Dansk Energi.

»Forudsat at vi får sat en energipolitisk retning, som gør, at vi kan holde fast og endda udvide vores markedsandele, så kan det betyde øgede danske eksportindtægter på over 12 milliarder kroner frem mod 2030,« siger Anders Stouge.

Også transportsektoren er omfattet af de nye energikrav.

Brændstofleverandører vil blive pålagt, at mindst 14 procent af det endelige energiforbrug skal være dækket af vedvarende energi i 2030.

Under forhandlingerne lykkedes det dog ikke at nå til enighed om mere effektiv brug af energien.

Rådet ønsker, at EU i 2030 skal bruge 30 procent mindre energi. Derimod ønsker EU-Parlamentet at være mere ambitiøse med 35 procent mindre.

Danmark ligger godt i svinget til at overholde EUs nye direktiver.

I 2016 lå den danske andel af vedvarende energi ifølge den nyeste opgørelse fra EUs statistikorganisation, Eurostat, på 32,2 procent.

Måler vi os med vores skandinaviske naboer, halter Danmark dog fortsat en smule efter.

Mens Sverige i 2016 fik lidt over 50 procent af deres endelige forbrug fra vedvarende energi, har Norge i den grad den grønne førertrøje på.

Her stammede knap 80 procent fra vedvarende energi.

EUs ambitioner om vedvarende energi skal til genovervejelse i 2023.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen