Berlingske Business

Ny rapport spår dyster Nordsø-fremtid

Bladt Industries
Foto:

Der er udsigt til en halvering af investeringerne i Nordsøen, hvis den lave oliepris fortsætter, advarer Oil & Gas UK.

Den lave oliepris betyder, at de samlede kapitalinvesteringer i Nordsøen vil blive halveret inden for to år. Det advarer en ny rapport fra Oil & Gas UK, der bliver publiceret onsdag, skriver Financial Times.

De samlede investeringer vil falde med mellem 2 og 4 mia. pund om året frem mod 2017. Samtidig vil kapitalstrømninger til nye oliefelter i Nordsøen falde til omkring 3 mia. pund om året sammenlignet med næsten 10 mia. pund om året mellem 2011 og 2013, konkluderer rapporten.

01BUSJakob-Thomasen-topchef.jpg

- Det er dybt bekymrende for Storbritannien. Det vil påvirke vores evne til at udvikle nye projekter, siger Mike Tholen, økonomidirektør hos Oil & Gas UK, til Financial Times og påpeger, at det største problem er at tiltrække udenlandsk kapital til Nordsø-felterne, som er relativt dyre at udvikle.

- Det var ret svært at tiltrække udenlandsk kapital med høje oliepriser. Men med lave oliepriser bliver det pludselig virkelig svært, tilføjer Mike Tholen over for avisen.

Nordsøolien udgør en tredjedel af Storbritanniens energiressourcer og bidrager med knap 40 mia. pund om året, mens det sætter tusindvis er mennesker i arbejde. Derfor gør det særligt ondt på den britiske økonomi, når den lave oliepris tvinger kapital og arbejdspladser ud af landet.

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Mærsk Oil - Oliefelter Nor

Prisen på en tønde Nordsø-olie stiger i onsdagens handel til 49,89 dollar, hvilket fortsat er mere end en halvering af niveauet for et år siden.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen