Berlingske Business

Nu rykker amerikanerne vindmøller ud på havet

Dongs aktier kunne ikke hente toppris hos investorer
Arkivfoto: Mathias Løvgreen Bojesen Foto:

Den amerikanske stat Massachusetts gør klar til at bygge 1,6 GW havvind, mens DONG Energy for alvor begynder at udvikle sine projekter på den anden side af Atlanten.

Det danske diplomatis vel nok stærkeste kort, kronprinsparret, var i slutningen af september på visit i den amerikanske delstat Massachusetts. Her blev der udvekslet gaver og pæne ord efter morgenmad på Intercontinental ­Hotel i Boston, og det var måske ikke helt overraskende, hvem der trakterede på det fornemme hotel: Det gjorde DONG Energy.

Nu kan kommuner undgå sorte investeringer Enhedslisten håber R

Få dage forinden havde Massachusetts ­underskrevet en lov, der sikrer støtte til 1,6 GW vindkraft, og DONG Energy såvel som Danmark har været så instrumentale i at presse lovgivningen frem, at Massachusetts’ guvenør, Charlie Baker, tvivler på, at vindkraften var kommet til staten uden den danske hjælp.

»Det er altid godt at tale med folk, som faktisk har levet med teknologien,« sagde Charlie Baker og gav sågar kronprinsen en signeret udgave af sin stats nye energilov

Lovgivningen i Massachusetts er det første seriøse skridt mod at etablere en havvindmøllesektor i USA, der i mange år har været et stærkt marked for landvind, men dårligt har haft én eneste havvindmølle.

Artiklen forsætter under grafikken...

DONG Energy forventer, at de første auktioner for havvind vil komme i sommeren 2017.

»Vi kommenterer aldrig på, om vi har tænkt os at byde eller ej men jeg kan sige, at vi fysisk har indledt med udvikle vores projekter med havbundsundersøgelser og så videre. Tid­ligere udviklede vi kun markedet, men efter at loven i Massachusetts er underskrevet, udvikler vi nu projekterne,« siger CEO for havvindmølle-division i DONG Energy, Samuel Leupold.

Større end Danmark

USA har igennem mange år været et kernemarked for havvindmøller på land, men indtil ­videre er der ikke sat mange havvindmøller op bortset fra et meget, meget dyrt og meget beskedent projekt i New York.

»Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det skyldes, at amerikanerne er meget bundlinjefikserede. De kigger på, hvad det koster, og de har ikke haft den samme agenda i forhold til klima og global opvarmning, som vi har haft i Europa,« siger senioranalytiker hos Sydbank, Jacob Pedersen.

Men amerikanerne er på vej, og samlet set forventer konsulenthuset Make Consulting, at det amerikanske vindmarked vil vokse fra ­cirka 0 til 2,15 gigawatt de kommende ti år, hvilket selv med de nuværende planer om Horns Rev 3 og Kriegers Flak vil gøre det amerikanske ­marked lige så stort som det danske.

Enhedslisten håber Rigsrevisionen tager Dong-salg op

»Der er helt klart nogle stater, der har fået øjnene op for, at det kan give mening at ­udbygge med havvind i stor skala. I de fleste områder af USA er konkurrerende teknologier billigere, men nogle steder, især i det nordøstlige USA, er der mulighed for betydelige omkostningsreduktioner i de kommende år, og her ser vi Massachusetts som helt oplagt til at være bannerfører for den udvikling,« siger senior­konsulent hos Make Consulting, Michael ­Guldbrandtsen, der også regner med, at USA vil være en faktor efter 2025.

»Det regner vi helt klart med. Hvis vi kigger på lidt længere sigt, så er der også mulighed for, at der kan ske en udvikling i eksempelvis Californien, men der har markederne brug for noget mere tid, dels fordi modning af flydende fundamentsteknologier vil være afgørende, dels fordi der vil være behov for mere direkte politisk støtte til havvind for at drive udviklingen frem.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen