Berlingske Business

Nu kommer bunkebrylluppet i vindindustrien

Billede
Over halvdelen af industriens virksomheder forventer inden for de næste 12 måneder at kaste sig ud i sammenlægninger og opkøb. Det viser en ny undersøgelse udarbejdet af brancheorganisationen Vindmølleindustrien blandt flere end 100 danske leverandører.b Foto:

Fusionsballet i den danske vindmølleindustri er i fuld gang. Det handler om at spise eller blive spist i kampen om at kunne matche større og større kunder, få adgang til nye markeder og sikre den fornødne konkurrencekraft i form af stordriftsfordele.

Det skriver Finans.

Over halvdelen af industriens virksomheder forventer inden for de næste 12 måneder at kaste sig ud i sammenlægninger og opkøb. Det viser en ny undersøgelse udarbejdet af brancheorganisationen Vindmølleindustrien blandt flere end 100 danske leverandører.

Et af de firmaer, der melder sig klar, er Alpha Offshore.

- Hvis vi skal kunne følge med alle de efterspørgsler, vi har, tror jeg, at det er godt med en partner, der kan være med på rejsen, siger den adm. direktør og ejer, 45-årige Mikkel Lund, der er uddannet maskinmester, til Finans.

Billede

Philipp Schröder, professor ved økonomi på Aarhus Universitet, peger over for Finans på, at drivkraften bag branchens konsolidering er stadig større vindmølleproducenter og vindmølleparker.

Hvis ikke de danske underleverandører opnår skala, risikerer de at gå glip af ordrer.

- Du sparer nogle administrationsomkostninger, og så kan det give ny markedsadgang. Desuden kan kunderne godt lide nøglefærdige løsninger i stedet for at købe tingene separat, siger Philipp Schröder.

Ifølge undersøgelsen fra Vindmølleindustrien er den største udfordring for de adspurgte leverandører til bl.a. Vestas og Siemens "vækst/vedligeholdelse af kundernes efterspørgsel".

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen