Berlingske Business

Mystik i Qatar kan tvinge Mærsk til ny oliestrategi

09busMaersk-oil-Cover.jpg
Det er overraskende, at Qatar Petroleum pludselig er klar til at lade andre selskaber overtage det store Al-Shaheen-felt, hvor A.P. Møller - Mærsk siden 1992 har hentet store mængder olie. ?Foto: Maersk Oil

En mystisk beslutning i Qatar kan betyde, at A.P. Møller - Mærsk skal gennemtænke hele strategien for sin olieforretning.

A.P. Møller - Mærsk kan blive tvunget til at gennemtænke hele sin strategi for selskabets olieforretning, der i mange år har kastet milliarder af kroner af sig. Det sker efter, at det store statsejede Qatar Petroleum har skabt usikkerhed om det danske selskabs fremtid i den lille golfstat Qatar.

Qatar Petroleum er klar til at lade andre selskaber overtage det store Al-Shaheen-felt, hvor A.P. Møller - Mærsk siden 1992 har hentet store mængder olie. En overraskende beslutning, fordi det længe blev regnet for en formalitet, at myndighederne i Qatar og A.P. Møller - Mærsk ville nå til enighed om at forlænge oliekoncessionen, der udløber i 2017. En ny aftale vil have en værdi på et trecifret milliardbeløb, hvis den for eksempel bliver forlænget over 30 år.

I øjeblikket står olien fra Qatar for over 40 procent af hele Maersk Oils samlede årlige olieproduktion.

Det har været en usædvanlig gylden aftale, som sandsynligvis har været den mest indbringende enkeltstående kontrakt, som A.P. Møller - Mærsk nogensinde har underskrevet.

I de senere år har A.P. Møller - Mærsk arbejdet intenst med at bearbejde myndighederne i Qatar. Både den øverste chef, Nils Smedegaard Andersen, og arvingen Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla har været i Qatar, hvor de blandt andet har mødt emiren Tamim bin Hamad Al Thani.

Men alligevel valgte Qatar Petroleum overraskende i denne uge at bede andre olieselskaber om at byde på kontrakten om at udvinde olie fra Al-Shaheen-feltet, som står for cirka 40 procent af Qatars samlede olieproduktion.

Mærsk flag

Angiveligt har der været forhandlinger i flere år mellem Qatar Petroleum og A.P. Møller - Mærsk. Men ifølge Kevin Baxter, redaktør på det anerkendte erhvervsmagasin Middle East Business Inteligence, er de samtaler brudt sammen. Han betegner den seneste udvikling som mystisk.

»Både Qatar Petroleum og Mærsk holder tæt om, hvad der præcist er årsagen til, at samtalerne brød sammen, men det mest sandsynlige er, at Qatar Petroleum vil have en større andel af feltet, og det ville det danske selskab ikke acceptere,« vurderer Baxter, som betegner Qatar Petroleums strategi som meget risikabel. Blandt andet fordi mange af de store olieselskaber i stigende grad kigger efter andre steder i verden at udvinde olie.

»Mange internationale olieselskaber er ved at miste appetitten på regionen, og det gør den her beslutning endnu mere mystisk, specielt set i lyset af, at Mærsk har gjort det rigtig godt med feltet,« lyder det fra Baxter.

Oprindelig var Al-Shaheen-feltet opgivet af de store olieselskaber på grund af den komplekse undergrund i området, der ligger cirka 80 kilometer fra Qatars kyst.

Men A.P. Møller - Mærsk kendte den særlige kalkstensundergrund fra Nordsøen, og siden 1992 er olien væltet ud af Al-Shaheen. Det har sendt milliarder til det danske selskab og endnu flere til det statsejede Qatar Petroleum.

Saad al-Kaabi, topchefen for Qatar Petroleum, er kendt for at være en hård forhandler og tvang for nogle år siden franske Total til væsentligt dårligere vilkår i en anden olieaftale i landet. Men i dag er olieprisen faldet drastisk, og Qatar Petroleum løber en risiko ved at invitere andre ind blot to år før, den nuværende aftale med A.P. Møller - Mærsk udløber.

A.P. Møller Mærsk Mærsk Oil - Oliefelter Nor

»Problemet med at tage så hårdt et standpunkt er, at når olieprisen ligger omkring 60 dollar, er det at tage et så teknisk vanskeligt felt som Al-Shaheen en del mere risikabelt, end alle vil acceptere,« vurderer Baxter.

Mister det danske selskab retten til at udvinde olie i Qatar, vil det få stor betydning. Maersk Oils overordnede mål om i 2020 at løfte produktionen til 400.000 tønder om dagen fra i dag 251.000 tønder, der vil blive skrottet øjeblikkeligt.

Men ifølge Stig Frederiksen, analytiker i Nordea, vil det samtidig tvinge A.P. Møller - Mærsks olieselskab til at gentænke hele sin strategi.

»Maersk Oil vil komme til at stå med en stor strategisk udfordring, hvis selskabet ikke længere har Qatar. Al-Shaheen står for omkring 40 procent af selskabets produktion, og det betyder, at strategien uden Qatar vil komme til at se markant anderledes ud, blandt andet på opkøbssiden,« siger Stig Frederiksen.

Berlingske har gennem flere dage forsøgt at få en kommentar fra Qatar Petroleum, men vanen tro svarer ingen i selskabet på henvendelser. Selskabets eneste udmelding er en kortfattet pressemeddelelse.

»Valget af vores partner på den her rejse vil blive baseret på en sådan partners evne til at tilbyde den bedste tekniske løsning for udviklingen af feltet kombineret med det bedste økonomiske afkast til staten,« hed det fra Saad al-Kaabi, administrerende direktør for Qatar Petroleum, i meddelelsen.

Maersk Oil ønsker ikke at udtale sig yderligere og henviser til den pressemeddelelse, som selskabet sendte ud tidligere på ugen. Her fremgik det, at selskabet ser frem til processen om at genvinde kontrakten.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen