Berlingske Business

Mulighed for ordrefest hos Vestas i aften

Vestas skruer op for forventningerne til 2015
»Vestas har de sidste tre kvartaler offentliggjort en del ordrer de sidste dage op til kvartalsafslutningen, og derfor synes jeg også, at investorerne har lov til at sidde med nogle forhåbninger om, at der kommer til at ske noget i dag«, siger aktieanalytiker Jacob Pedersen. Foto:

Vestas har ved de foregående to kvartalsafslutninger været leveringsdygtig i en stribe ordreannonceringer, og det skaber håb om en gentagelse i aften.

Hidtil har tredje kvartal ikke været det festfyrværkeri af ordrer, som ellers var billedet for Vestas både i første og andet kvartal. Men der er fortsat nogle timer at løbe på før kvartalsafslutningen, og et par store ordrer kan pynte gevaldigt.

»Vestas har de sidste tre kvartaler offentliggjort en del ordrer de sidste dage op til kvartalsafslutningen, og derfor synes jeg også, at investorerne har lov til at sidde med nogle forhåbninger om, at der kommer til at ske noget i dag«, siger aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank til Ritzau Finans.

Folk

Vestas offentliggjorde tirsdag en ordre i Thailand på 126 megawatt, men der er endnu ikke kommet noget her på kvartalets sidste dag. Men de kan sagtens komme senere på dagen - også efter dansk børslukketid.

»Som investor behøver man ikke nødvendigvis blive nervøs over, at der ikke er sket noget, når man går hjem i eftermiddag. Vestas offentliggjorde nemlig lige under 550 megawatt i ordrer efter børslukketid ved udgangen af andet kvartal«, påpeger analytikeren.

På sidste dag inden afslutningen af andet kvartal offentliggjorde Vestas først en finsk ordre på 33 megawatt inden for dansk børslukketid. Det blev fulgt op efter børslukketid med offentliggørelsen af tre amerikanske ordrer på henholdsvis 155, 274 og 108 megawatt.

vest

»Selvom der ikke er kommet noget i dag endnu, så giver den timing, der har været i Vestas' ordreindgang, anledning til at have nogle håb om, at der kommer noget senere i dag. Og det kan også godt være store ordrer«, siger Jacob Pedersen.

Han tilføjer dog, at ordreindgangen er en svær størrelse at time, og hvis Vestas ikke har godter til investorerne her på kvartalets sidste dag, så mener han ikke, at man som investor skal være bekymret. Uanset hvad har ordreudviklingen hidtil i år været stærk, og der ligger stadigvæk en del kendte aftaler og venter på at blive til faste og ubetingede kontrakter.

vestas

»Vestas har mere end 500 megawatt i betingede ordrer, som man har bekræftet, men som ikke er ubetingede endnu. Vi ved også, at der er 2,3 gigawatt i uudnyttede rammetaler i USA. Så fundamentet ser meget stærkt ud, og spørgsmålet er så lige, hvornår underskrifterne kommer i hus, så man kan få det offentliggjort«, siger Jacob Pedersen.

Hidtil i tredje kvartal har Vestas offentliggjort ordrer på 888 megawatt, mens der ved næste regnskab kan tilføjes en klump af mindre, uannoncerede ordrer, der sædvanligvis ligger i omegnen af 500 megawatt til sammen. I første kvartal var den samlede ordreindgang på 1750 megawatt, mens den i andet kvartal var på 3018 megawatt.

RB PLUS Vi er på vej mod vindmøller af gigaformat RB PLUS Bill

»Første kvartal var meget stærkt af et første kvartal at være, mens andet kvartal var utroligt stærkt. Hvis der ikke kommer flere Vestas-ordrer inden dagens udgang, kommer kvartalet til at se lidt svagt ud - selvom en ordreindgang på små 1500 megawatt, som man ser ud til at nå inklusive de uannoncerede ordrer, slet ikke er nogen katastrofe på kvartalsbasis. Specielt ikke når man ved, hvordan det kan svinge«, siger Jacob Pedersen.

Hidtil i år har Vestas offentliggjort 5656 megawatt i ordrer.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen