Berlingske Business

Milliardregning stoppede Mærsk-opdeling i 2012

RB PLUS Redere vil forbyde tung skibsolie i Arktis
Planen i 2012 gik primært på at splitte gruppens komplekse it-systemer ud til de enkelte forretningsenheder for at gøre dem mere uafhængige. Foto:

Alt imens der bliver ventet spændt på udfaldet af A.P. Møller-Mærsk-ledelsens strategiplan i slutningen af måneden, viser det sig, at vejen måske allerede i 2012 var i gang med at blive banet for en opsplitning af Mærsk-gruppen i en oliedel og en rederidel.

Det skriver Børsen.

Planen i 2012 gik primært på at splitte gruppens komplekse it-systemer ud til de enkelte forretningsenheder for at gøre dem mere uafhængige. Dette kunne meget vel have været første spadestik til fremtidige frasalg eller selvstændige børsnoteringer af ét eller flere af gruppens selskaber.

Internt i Mærsk gik projektet, der løb over et års tid, under navnet Business Unit Autonomy og beskæftigede udover en række egne ansatte også eksterne konsulenter, både på gruppeniveau og i de enkelte forretningsdele. Det blev dog vurderet dengang, at den forretningsmæssige værdi ved at splitte it-systemerne ikke stod mål med omkostningerne i omegnen af 1,06-1,19 mia. kr.

Mærsk presset af oversvømmet marked for containerfragt Årsreg

A.P. Møller-Mærsk bekræfter over for Børsen at Business Unit Autonomy-projektet har fundet sted, men ønsker ikke at bidrage til spekulationer om den fremtidige konstruktion af gruppen.

»Vi kan bekræfte, at vi i 2012 lancerede et it-projekt med henblik på at skabe et uafhængigt it-setup for alle forretningsenheder i gruppen,« siger pressechefen for A.P. Møller-Mærsk, Simon Mehl Augustesen, til Børsen.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen