Berlingske Business

MHI Vestas leverer sit første regnskab med tilfredshed

JT
Jens Tommerup, der er administrerende direktør i MHI Vestas, har netop leveret sit første regnskab med selskabet. Foto:

Introduktionen af den enorme V164-mølle spøger i det første regnskab fra MHI Vestas. Omsætning og indtjening er dog stadig drevet af kæmpens lillebror.

Samarbejdet mellem Vestas og Mitsubishi Heavy Industries om havvindmøller, MHI Vestas, har i dag offentliggjort sit første regnskab, siden selskabet blev etableret i april 2014.

Regnskabet - der dækker over 15 måneder - viser en omsætning på 402 mio. euro og et driftsresultat på 14 mio. euro. For at sætte det i relation, har moderselskabet Vestas en omsætning på lige knap syv milliarder euro og et driftresulatet på en halv milliard euro.

Ledelsen i MHI erklærer sig tilfredse med udviklingen i selskabet og skriver i årsrapporten, men skriver samtidigt, at:

»De første år i MHI Vestas Offshore Wind er dedikerede til at vinde nye projekter på kernemarkederne og bygge et stærkt fundament for fremtidig vækst.«

Når man læser regnskabet igennem fornemmer man også, at 2014/2015 delvist har været et venteår for MHI Vestas. Elefanten i rummet er naturligvis den store V-164, som i de seneste uger har fået en række faste og fremtidige ordrer.

Den enorme mølle forventes at æde store dele af havvindmøllemarkedet og MHI Vestas skriver i sit regnskab, at møllen forventes på markedet i løbet af regnskabsåret 2015/2016.

For nærværende er det dog stadig den mindre V112 havvindmølle og i særdeleshed serviceforretningen, der bringer mad på bordet hos det aarhusianske selskab.

Som en sidste bemærkning kan det nævnes, at MHI Vestas har valgt at have Ernst & Young som revisor i modsætning til moderselskabet Vestas, der i mange år har benyttet PWC.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen