Berlingske Business

Medie: Mærsk er lun på Shells Nordsø-felter

MO
Maersk Oil fører ifølge Reuters samtaler med Shell med det mål at overtage en portefølje af olie- og gasfelter i Nordsøen. Prisen skulle være på omkring to mia. dollar. Foto:

Ifølge nyhedsbureaet Reuters er Maersk Oil i dialog med Shell om at købe en del af det britisk-hollandske selskabs aktiver i Nordsøen. Prisen skulle være to mia. dollar.

Dårligt nok har Maersk Oil bekræftet sin hensigt om at være en stor spiller i Nordsøen, før rygtertrommerne melder om et kommende storopkøb.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters fører Maersk Oil samtaler med Shell om at købe en portefølje af olieaktiver i Nordsøen, fortæller flere bankkilder til Reuters. Prisen for Nordsø-felterne skulle angiveligt være to mia. dollar - eller omkring 13 mia. danske kroner.

mærskfor

Shell og Maersk er bestemt ikke fremmede, for de har i mange år arbejdet tæt sammen i Dansk Undergrunds Consortium (DUC), der er den langt største producent af olie og gas i Nordsøen. Her sidder Shell som storaktionær med 36,8 pct. af ejerskabet, men det er Maersk Oil, der er den aktive operatør af felterne.

Hollandsk-britiske Shell betalte tidligere i år 50 mia. dollar for britiske BG, og i den forbidelse meldte man ud, at der skulle sælges aktiver for at finansiere den store overtagelse. Her virker Nordsø-felterne altså til at komme i spil, hvis man skal tro meldingen fra Reuters.

Rygterne om det mulige opkøb af Shell-felter kommer samme dag, som Maersk Oils fremtid er blevet afklaret. Selskabet skal inden for to år splittes ud af A.P. Møller - Mærsk-gruppen, men den nye mand i spidsen for Mærsk-gruppens nye Energy-ben, Claus Hemmingsen, har understreget, at Maersk Oil vil fokusere på Nordsøen, og at man vil kigge på opkøb.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen