Berlingske Business

Mærsks oliedel skifter strategi og vil købe op

10BUSmaersk-oil.jpg
A.P. Møller-Mærsk bugner af penge. Det danske olieselskab har historisk været gode til at finde olie. Mest kendt er olien i den danske del af Nordsøen, men også i det lille gulfland Qatar har det danske selskab haft stor succes.

Olieforretningen i A.P. Møller - Mærsk er på vej til at købe op for et beløb, som kan løbe op i nærheden af 100 mia. kroner. De nuværende oliefelter i det danske selskab er ikke lovende nok.

Maersk Oil, oliedelen i A.P. Møller - Mærsk, sætter nu alt ind på opkøb. Forretningsområdet indstiller midlertidigt de dyre efterforskninger efter olie og satser i stedet hårdt på at købe sig ind i felter overalt på kloden. Det danske selskab kan nemt bruge flere end 70 mia kr. og måske op mod 100 mia. kr.

Den nuværende portefølje af oliefelter mangler kvalitet, lyder det fra Jakob Thomasen, Maersk Oils øverste chef. Vanskelighederne med at finde rentable felter er blevet tydeligere i takt med, at olieprisen over det seneste år er mere end halveret.

»Vores efterforskningsportefølje er relativt tynd, og den skal genopbygges. Vi har simpelthen ikke fundet områder, som er attraktive nok at gå ind i, og vores resultater på efterforskningssiden har heller ikke være prangende. Derfor tager vi en time out for at sikre, at efterforskninsgmaskinen virker,« siger Thomasen.

pix

De nye planer kommer på et tidspunkt, hvor A.P. Møller-Mærsk bugner af penge, blandt andet fordi selskabet i forhold til andre lignende selskaber betaler en forholdsvis begrænset del af overskuddet tilbage til aktionærerne. Nils Smedegaard, adm. direktør for A.P. Møller - Mærsk siger, at der er betydelige beløb at købe op for i oliedelen.

»Vores gæld er siden 2009 nedbragt med 10 mia. dollar (67 mia. kr., red.). Så vi kan uden problemer købe for ti mia. dollar og sikkert også mere,« siger Smedegaard.

Det danske olieselskab har historisk været gode til at finde olie. Mest kendt er olien i den danske del af Nordsøen, men også i det lille gulfland Qatar har det danske selskab haft stor succes. Mange af de senere års forsøg har imidlertid indeholdt de samme mængder olie og gas som tidligere. Blandt andet har det danske selskab været tvunget til at opgive store planer i Brasilien og nedskriver med et stort milliardbeløb.

»Vi har haft en gennemgang af vores portefølje, og den har vist sig ikke at være så lovende, som den var engang. Samtidig har der været noget af vores tekniske arbejde, som kunne have fungeret bedre,« siger Jakob Thomasen.

q

Han siger, at selskabet i år og næste år i stedet vil fokusere på at købe op og i mindre grad på at bruge penge på efterforskning i de nuværende licenser. Mellem 2011 og 2013 brugte Maersk Oil næsten syv mia. kr. om året på at lede efter olie. Sidste år blev beløbet skruet ned til ca. 4,7 mia. kr. Nu kan det blive endnu lavere.

»I 2015 og 2016 tror vi, at det er et godt marked med ikke-organisk vækst. Der er mange olieselskaber, som reducerer deres portefølje og vil skaffe sig af med noget af det, som ikke passer til dem,« siger Thomasen.

Selskabet regner med at udvinde omkring 285.000 tønder olie om dagen i 2015. Det er det højeste tal i flere år og skyldes blandt andet, at der er er taget nye felter i brug i USA og i den britiske og danske del af Nordsøen. For nylig har selskabet også fået tilladelserne til at gå i gang med det store britiske felt Culzean og det norske Johan Sverdrup.

Men selskabet må generelt se, at olien fra den danske del af Nordsøen bliver mindre, og at det er usikkert, om Maersk Oil kan forsætte i Qatar, da regeringen i landet har sendt selskabets succerige område Al-Shaheen i udbud blandt også andre olieselskaber.

Vil købe, mens oliepris er lav

Vanskelighederne med at efterforske sig til nye, rentable oliefelter var blandt andet en af årsagerne til, at det danske selskab for nylig sløjfede målet om at nå 400.000 tønder om dagen.

I stedet vil Maersk Oil gøre alt for at finde opkøbsmuligheder i nye områder.

»Vi er klar til at købe enkelte aktiviteter eller hele porteføljer, som ikke passer til de andre olieselskaber. Det er mindre tænkeligt, at vi køber hele olieselskaber, men det kan komme til at ske,« siger Thomasen.

Hvor store beløb kan i købe op for?

»Vi kan gå efter nogle meget store handler, men nærmere kan jeg ikke komme det,« siger Thomasen.

Hvornår kan vi komme til at se de første opkøb?

»Vi er tålmodige og leder efter det rigtige for os, men jeg vil ikke sætte tid på. For mig er det vigtigt, at vi finder noget, som passer med de kompetencer, som vi har. Det tyder på, at olieprisen er lav, og vi arbejder med, at det skal være, mens olieprisen er lav, at vi skal gøre det,« siger Thomasen.

A.P. Møller - Mærsk fik sin første danske oliekoncession i 1962 og har historisk haft aktiviteter i mange lande spredt over hele kloden. Før årtusindskiftet blev der gjort forsøg på at finde olie i blandt andet Kina, Indonesien og Iran. Det blev aldrig nogen succes, og det danske selskab trak sig ud. Siden 2007 har Maersk Oil også forladt lande som Turkmenistan, Surinam, Colombia, Marokko og den tyske del af Nordsøen.

Mærsk overtager 11 havneterminaler:

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen