Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Mærsks oliedel bliver kædet sammen med striber af konkurrenter

27BUSoliefelt-Halfdan-17424.jpg
Mærsks oliefelter får måske snart nye søskende i Nordsøen. Her er det Falfdan-feltet. Arkivfoto: Claus Fisker

Oliegiganter som Shell og Exxon kan være på vej til at sælge deres Nordsø-aktiviteter til A.P. Møller - Mærsk. Også et samarbejde med DONG er en mulighed.

Knap havde ledelsen i A.P. Møller - Mærsk præsenteret en ny strategi for den store danske virksomhed, før flere medier kunne fortælle om mulige opkøb til olieforretningen.

I løbet af weekenden blev det danske olieselskab kædet sammen med Shells og Exxons aktiviteter i Nordsøen, ligesom en fusion med DONGs olieforretning kan være på tegnebrættet. Den danske virksomhed har selv sagt, at den inden for 24 måneder vil finde en løsning for den nye energidivision, der blandt andet tæller Maersk Oil. Der kan blive tale om både opkøb, joint ventures eller deciderede frasalg, som det blev formuleret.

Mærsk pressemøde

Siden er der kommet en række nye oplysninger frem om hvilke konstellationer, det danske olieselskab kunne indgå i. En mulighed er – ifølge det britiske nyhedsburea Reuters – at Maersk Oil overtager britisk-hollandske Shells aktiviteter i Nordsøen for en pris på godt 13 mia. kr. Flere bankkilder oplyster til nyhedsbureauet, at de to parter er i dialog om en ­handel.

Det danske selskab har i mange år arbejdet sammen med Shell i Dansk Undergrunds Consortium (DUC), der er den langt største producent af olie og gas i Nordsøen. Her sidder Shell som storaktionær med 36,8 pct. af ejerskabet, men det er Maersk Oil, der er den aktive ­operatør af felterne.

Men det er ikke blot Shells Nordsøområde, som bliver spået en fremtid i Maersk Oil. Knap var historien ude om Shell, før Bloomberg kunne afsløre, at Maersk Oil også kan være på vej til for omkring syv mia. kr. at købe det store amerikanske olieselskabs Exxons forretninger i den norske del af Nordsøen.

Samme medie kunne senere i weekenden oplyse, at flere rådgivere forsøger at sætte en handel op, hvor Maersk Oil og DONGs olie­forretning bliver lagt sammen. De to parter førte – som tidligere omtalt i Berlingske – ­tætte forhandlinger i løbet af vinteren om en aftale, hvor A.P. Møller - Mærsk skulle overtage oliedelen af DONG inden børsnoteringen af den danske energikoncern i juni.

De samtaler endte dog med at blive droppet, fordi de to selskaber ikke kunne bliver enige om prisen.

DONG er i gang med et strategiskifte mod vedvarende energi, men blev børsnoteret med oliedelen. Angiveligt er selskabet tæt på at sætte en proces i gang, der skal ende med et salg af olieforretningen, som ifølge Bloomberg kan være mere end 13 mia. kr. værd.


Gretchen Watkins PR-foto

A.P. Møller - Mærsk præsenterede torsdag den længe ventede strategiplan. I første omgang bliver selskabet delt i to , hvor transportområdet med det store containerrederi Maersk Line er grundstenen. En række selskaber – herunder Maersk Oil – bliver løftet over i en energidivision, som det danske selskab vil bruge to år på at finde ud af, hvad der skal ske med. Indtil nu har der mest været spekuleret i, at Maersk Oil selv blev købt op eller vil komme til at indgå i en fusion.

Claus Hemmingsen, der er ny øverste leder af energiområdet, sagde på et pressemøde i sidste uge, at han er klar til at tale med andre aktører om både opkøb, et salg eller en fusion.

»Processen er startet, og vi vurderer også mulighederne for opkøb, fordi vi har fået nye muligheder med den her struktur. Jeg forventer helt klart nogle hurtige samtaler,« sagde Hemmingsen på pressemødet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen