Berlingske Business

Mærsks franske oliepartner hæver overskud til højeste niveau i tre år

Pix-Drilling
Maersk Drilling. Foto:

En stigende oliepris luner på bundlinjen hos den franske oliekoncern Total, der tidligere i år købte Maersk Oil.

Totals overskud steg i første kvartal til 2,88 mio. dollar, hvilket var en stigning på 13 pct. sammenlignet med samme periode året før og det højeste niveau i tre år.

Udviklingen var på linje med forventningerne hos analytikerne, der ifølge Bloomberg News havde ventet et overskud på 2,88 mia. dollar i årets første tre måneder.

Opkøbet af Maersk Oil, der faldt endeligt på plads i marts, bidrog også positivt til resultaterne.

Totals betaling for Maersk Oil er, at det har overtaget gæld på 2,5 mia. dollar, og at Mærsk nu har en aktiepost på 3,76 pct. i Total.

x124x1234x214x124x1243x

Total-aktien stiger efter torsdagens regnskab 0,6 pct. til 51,48 euro, hvilket værdisætter selskabet til 136,4 mia. euro.

Dermed har Mærsks aktiepost en værdi af 5,05 mia. euro - eller 37,6 mia. kr.

Da salget blev annonceret i sommeren 2017, havde aktieposten en værdi af omkring 31 mia. kr., og den stigende oliepris og de bedre resultater hos Total kommer dermed også Mærsk-aktionærerne til gode.

Salget af Maersk Oil er sket som led i Mærsks strategi om at skille sig af med de olierelaterede aktiviteter. Endnu udestår salg af Maersk Drilling og Maersk Supply Service.

23BUSClaus-V-Hemmingsen-Soe.jpg

Når der er fundet en løsning, er det planen, at en stor del af pengene fra salgene skal ryge tilbage til aktionærerne i løbet af 2018 eller 2019.

Det kan være gennem et ekstraordinært udbytte, aktietilbagekøbsprogram eller ved at udlodde Total-aktier.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen