Berlingske Business

Mærsk taber kæmpe voldgiftssag til DONG

TTAMODE
Thomas Thune Andersen kan som formand i DONG glæde sig over, at selskabet har vundet en stor voldgiftssag mod hans tidligere arbejdsplads, Maersk Oil. Foto:

Berlingske erfarer, at modparten i den store voldgiftssag, som Maersk Oil har tabt, er DONG Energy.

Ud over de ekstremt lave oliepriser, var resultatet i Maersk Oil i første kvartal 2016 også præget af et forlig, som ikke faldt ud til Maersk Oils side, og som havde den indvirkning, at pengestrømmene i Maersk Oil blev negative for kvartalet.

»Der var et forlig, som ikke gik vores vej - det har ikke påvirket resultatet, men pengene skulle betales (i første kvartal, red.)«, sagde A.P. Møller - Mærsks topchef Nils Smedegaard i forbindelse med regnskabet.

BM

Pengene, som Maersk har tabt, bliver dog i erhvervsdanmark. Berlingske Business erfarer nemlig, at den vindende part i sagen er det halvstatslige DONG Energy. Sagen omhandler ifølge Berlingskes oplysninger såkaldte langsigte gaskøbskontrakter, som DONG Energy har med de enkelte medlemmer af DUC, der udover Maersk Oil også tæller Chevron, Shell og Nordsøfonden.

Hvor stort et beløb, som Maersk Oil må af med til DONG, er uklart, men DONG skriver i sin årsrapport, at indtægterne fra de genforhandlede kontrakter beløber sig i 3,5 mia. kr. i 2016, hvoraf hovedparten vil blive realiseret i første kvartal 2016.

Jenner

Den statslige deltager i DUC, Nordsøfonden, skriver ligeledes i sin årsrapport for 2015, at man i 2016 har været part i en voldgiftssag, som er faldet negativt ud for selskabet.

DONG ønsker ikke at kommentere udfaldet af voldgiftssagerne, og Berlingske Business arbejder på at få en kommentar fra Maersk Oil.

NSA

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen