Berlingske Business

Mærsk sender succesfuld opfindelse på markedet

Mærsk tabte en spids på bundlinjen i 2013
Foto:

Den danske rederigigant Mærsk har stor intern succes med ny opfindelse, og går nu på verdensmarkedet for at udnytte den kommercielt i en satsning, der ifølge eksperter sender en klar signalværdi om større grad af innovation hos konglomeratet.

Maersk Fluid Technologies er selskabet bag den nyudviklede teknologi, der genbruger motorolie, og årligt sparer Mærsk for 110 mio. om året i driftsomkostninger på 170 skibe.

I et skridt, der ifølge institutdirektør for DTU Mechanical Engineering, Henrik Carlsen, er utraditionelt og usædvanligt for branchen, sælger rederigiganten nu teknologien til verdensmarkedet, der potentielt består af 15.000 store skibe. Det skriver Børsen.

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Mærsk Oil - Oliefelter Nor

»Ambitionen er, at teknologien vil slå bredt igennem i industrien. Inden for de næste fem år skal udstyret kunne findes om bord på 10-20 pct. af verdens skibe inden for for de segmenter, det passer til«, siger Jens Byrgesen, administrerende direktør i Maersk Fluid Technology, til Børsen.

Stig Frederiksen, Mærsk-analytiker i finanshuset Nordea, ser tydeligt den forretningsmæssige logik ved at gå et skridt op i værdikæden og mener, det også er et tegn på mere innovation i Mærsk.

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Mærsk Oil - Oliefelter Nor

»Det er en win-win situation for Mærsk, at man selv kan spare penge, og at man samtidig kan tjene på at sælge produktet. Det er en grundene til, at de har kunnet opnå bedre indtjening, end vi ellers ser i industrien«, siger Stig Frederiksen til Børsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen