Berlingske Business

Mærsk: Olieprisen kommer til at stige

25BUSJakob-Thomasen.jpg
Jakob Thomasen, topchef for Maersk Oil, er overbevist om, at olieprisen vil rette sig stille og roligt. Arkivfoto: Asger Ladefoged

Olie bliver dyrere i fremtiden. Det er Jakob Thomasen, Maersk Oils øverste chef, ikke i tvivl om, selv om tidligere tiders priser på over 120 dollar pr. tønde ikke kommer tilbage.

Olieprisen ligger unaturligt lavt og kommer til at stige igen. Det vurderer Jakob Thomasen, øverste chef for A.P. Møller - Mærsks olievirksomhed Maersk Oil. Han siger, at det store fald i olieprisen, som overraskende ramte verden sidste år, var et udtryk for en pludselig faldende efterspørgsel fra Kina og på den store succes. som amerikanerne har haft med at udvinde skiferolie.

q

Men i fremtiden tegner der sig et billede af, at der bliver bedre sammenhæng mellem udbud og efterspørgsel på verdensmarkedet.

»Når vi ser på forudsigelserne for udbud og efterspørgsel, ser vi en stigende efterspørgsel. Vi ser pen resset oliepris i øjeblikket, men den stiger langsomt og er på vej mod mere velkendte niveauer. Vi ser ikke prisen komme op i nærheden af 120 dollar inden for den nærmeste fremtid, men vi kan se, at prisen vil stige over de næste år,« siger Jacob Thomasen i et interview med Berlingske.

De faldende oliepriser har fået dramatiske konsekvenser i oliebranchen, hvor en række planlagte projekter nu ikke længere er rentable. For det danske selskab er der blandt andet stor tvivl om de hidtidige planer for Maersk Oils store oliefelt ud for kysten i det vestafrikanske land Angola.

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk

For et år siden kostede en tønde brentolie 110 dollar, men i løbet af sommeren faldt prisen drastisk. I januar i år kom den under 50 dollar pr. tønde, men er siden steget til over 60 dollar.

Thomasen forventer ikke, at olieprisen vil ligge meget højere inden for den nærmeste fremtid.

»Vi ser, at olieprisen sandsynligvis bliver ved med at være lav noget tid endnu, men så regner vi med, at den retter sig. Vi ser ikke olieprisen komme op til de tidligere høje niveauer, men over nogle år vil den stille og roligt,« vurderer han.

De store fald i olieprisen skyldes aftagende vækst specielt i Kina samtidig med, at markedet blev oversømmet med amerikansk skifer­olie, som er en ny metode at udvinde olie og gas på. Samtidig har Opec-landene valgt ikke at skære ned på produktionen, som de ellers tidligere har gjort ved store olieprisfald.

Benzin

»Nu regner vi med, at efterspørgselen kommer til at stige. Samtidig ved vi, at mange felter er modne,l og produktionen falder. Det betyder, at man både skal fylde det fald, der er, og forsøge produktionen, hvis olieprisen ikke skal stige,« siger Thomasen.

For Maersk Oil vil en stigende oliepris også gøre det dyrere at købe ind. Selskabet har længe talt om planerne om at bruge penge på at købe andre oliefelter, men udsigterne til at oliepriserne stiger betyder, at det danske olieselskab ikke har travlt med at finde opkøbskandidater, mens olieprisen er lav. Thomasen siger, at målet om at skabe et afkast på ti pct. af den investerede kapital går over alt andet.

»M&A-markedet har stået lidt stille, efter at olieprisen begyndte at falde. Vi kigger efter opkøbsmål, som passer til vores portefølje, men vi skal tage den rette tid til at finde det rigtige. Vi har ikke travlt, for vi skal være sikker på, at det skaber værdi,« siger oliechefen.

Mærsk oliefelt i Algeriets ørken.

En stigende oliepris er naturligt vigtigt for olieselskaberne. For Maersk Oil vil det betyde store ekstraindtægter – blandt andet fra en række af de mange nye felter, som selskabet arbejder med i Nordsøen. De nye felter i den britiske og norske del af Nordsøen begynder for alvor at producere ny olie inden for de kommende år.

»Selv om der er mange, som taler om Nordsø-området som et modent sted at arbejde, ser vi gode muligheder for at opretholde en vedvarende sund forretning. Det er en udfordring, men vi ser gode muligheder for at gøre det,« siger Jakob Thomasen.

Længere væk fra Danmark kan den lave oliepris have spillet ind på planerne om at sende vigtige koncessionsaftaler i Qatar i udbud. Her har myndighederne overras­kende valgt at lade andre olieselskaber byde på at udvikle det store Al-Shaheen-felt, hvor Maersk Oil ellers siden 1992 har haft stor succes. Men i 2017 udløber den nuværende aftale, og det er uklart, hvad der sker nu. Thomasen er dog stadig fortrøstningsfuld.

»Vi mener, at vi har en meget robust plan for udviklingen for Al-Shaheen-feltet. Vi deltager selvfølgelig i tenderen (udbuddet, red.), og det er vi blevet bedt om. Vi mener, at med vores erfaring og med den plan, vi har, bør vi stå rigtig stærkt,« siger Thomasen.

Qatar er det vigtigste olieland i Maersk Oil. Ud over Danmark, Norge og Storbritannien har Maersk Oil blandt andet produktion i Algeriet og Kasakhstan.

Maratonforhandlingerne med Iran på Beau Rivage Palace Hotel i Lausanne i Schweiz

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen