Berlingske Business

Mærsk Olie og Gas og partnere klar med kæmpe investering i det vitale Tyra-felt i Nordsøen

Tyra vest feltet i Nordsøen
Tyra vest feltet i Nordsøen Foto:

Mærsk Olie og Gas og partnerne i DUC vil investere 21 milliarder kr. i en fuld genopbygning af anlæggene på Tyra-feltet i Nordsøen. Det betyder, at arbejdet med at genopbygge de synkende platforme i Nordsøen kan påbegyndes.

Partnerne bag Tyra-feltet er blevet enige om at lægge 21 mia. kr. i at genop- og udbygge offshore-gasfeltet. Det er den største investering i den danske del af Nordsøen, skriver partnerne i DUC, Dansk Undergrunds Consortium, en pressemeddelelse.


Beløbet fordeler sig på 17 mia. kr. for at modificere de eksisterende anlæg og bygge nye, mens der skal bruges 4 mia. kr. på at fjerne og skrotte udstyr.

DUC indgik tidligere i 2017 en ny aftale med regeringen om mere fordelagtige skattebetingelser, hvilket var et vilkår for, at DUC ville genopbygge Tyra-feltet.

Tyra, der både er Danmarks største gasfelt og står for at behandle gas fra flere andre Nordsø-felter på vej ind til fastlandet, skal genopbygges, da de tunge platforme står på usikker og synkende havbund.

Lav oliepris

Med de nye investeringer er feltet sikret endnu 25 års levetid og en produktion af op mod 200 mio. tønder olieækvivalenter, fordelt på to tredjedele gas og en tredjedel olie.

Genopbygningen betyder, at Tyra lukkes ned fra november 2019 frem til sommeren 2022, hvilket også stopper gasproduktionen fra de tilsluttede felter.


DUC er ejet 36,8 pct. af Shell, 31,2 pct. af Maersk Oil, 12 pct. af Chevron og 20 pct. af statsejede Nordsøfonden. Maersk Oil er en del af A.P. Møller-Mærsk men på vej til at blive overtaget af franske Total. Det forventes at ske i første kvartal næste år.

Tyra

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen