Berlingske Business

Maersk Oils omkostninger skal igen under lup

MO
Maersk Oil skal igen kigge sine omkostninger igennem og mere end hinter til, at der vil komme fyringer i den forbindelse. Foto:

Dårligt nok er den nye chef for Maersk Oil tiltrådt, før oliekoncernen nu annoncerer er ny gennemgang af selskabets udgifter, så det bliver tilpasset den lave oliepris.

Det har været gråt i gråt for medarbejderne i Maersk Oil, siden olieprisen begyndte at falde i sommeren 2014. Kollegaer er blevet afskedigt i massevis, og nu har olieselskabet igen annonceret, at omkostningerne skal kigges efter.

Det er endnu ikke klart, om olieprisfaldet igen vil koste stillinger i Danmarks største olieselskab, men Maersk Oil skriver i sin pressemeddelelse, at man vil kigge på skalaen af sit hovedkvarters operationer.

Mærsk pressemøde

Dette arbejde skal være færdiggjort ved udgangen af år 2016, men allerede om en måned kommer de første nyheder om den nye spareplan. Maersk Oils gruppen for teknologi og projekter vil blive reduceret, skriver selskabet, og disse ændringer vil blive annonceret i oktober.

»Vi er fuldt ud klar over, at denne udmelding vil skabe uro blandt vores ansatte. Ved at handle hurtigt håber vi på at kunne minimere usikkerheden,« siger Maersk Oils nyudnævnte chef Gretchen Watkins i pressemeddelesen.

27BUSoliefelt-Halfdan-17424.jpg

Udmeldingen fra Maersk Oil kommer nøjagtigt en uge efter, at A.P. Møller - Mærsk-gruppen annoncerede opdelingen af konglomeratet i en transport- og energidel, hvor sidstnævnte på sigt skal skilles ud af Danmarks største virksomhed.

Det er som nævnt ikke første gang, at Maersk Oil har kigget sine omkostninger enddog meget grundigt igennem: For ikke engang ét år siden fyrede Maersk Oil 1.250 medarbejdere som følge af den lave oliepris.

Mærsk pressemøde

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen