Berlingske Business
17:42

Maersk Oils afgørende valg: Alle områder bliver vurderet

Mærsk Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Mærsk Oil - Oliefel
Mærsk Oil. Foto:

De mange geografiske områder, som A.P. Møller - Mærsk befinder sig i, kan blive skåret væsentlig ned, siger Maersk Oils adm. direktør Jakob Thomasen.

Alle områder i Maersk Oil bliver gennemgået, og olieselskabet overvejer om strategien med aktiviteter over hele verden er den rigtige. Fremover skal de enkelte lande have en vis størrelse, hvis de skal forblive i det selskab, som har været under pres af den lave oliepris.

»Vi skal have en tilstedeværelse, der retfærdiggør at have et kontor og et egentligt selskab. Det har vi i Danmark og Storbritannien. Det prøver vi at indrette forretningen efter, og hvis vi ikke kan opnå det, så må vi stoppe, som vi har gjort andre steder,« siger Jakob Thomasen, administrerende direktør for Maersk Oil,

BM

Olieselskabet er sammen med containerrederiet Maersk Line centralt i A.P. Møller - Mærsk. Men fremtiden for Maersk Oil kan være i spil efter bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen i juni afskedigede daværende topchef for gruppen Nils Smedegaard Andersen og luftede tanker om en opsplitning af koncernen. Maersk Oil, der blev skabt i forbindelse med det danske olieeventyr i Nordsøen, kan være et af de selskaber som bliver trukket ud af koncernen, har eksperter vurderet.

Men indtil den store strategiplan kommer i september, arbejder Thomasen og medarbejderne i Maersk Oil videre med at skabe et olieselskab, der er egnet til en verden hvor olieprisen er mere end halveret i forhold til for to år siden.

Store besparelser

Selskabet har kraftigt reduceret omkostningerne. Flere medarbejdere er afskediget, kontorer er lukket flere steder på kloden og de mange penge, der er sendt til olieefterforskning, er blevet skåret ned.

I løbet af sommeren blev det også klart, at selskabets største land – Qatar – fra næste år ikke længere er en del af porteføljen, efter Maersk Oil tabte kontrakten i Golfstaten til franske Total.

aa

Tilbage er en portefølje med betydelig produktion i Storbritannien, Danmark og Algeriet. Senere kommer det store norske Johan Sverdrup-felt også til, mens der kommer meget mindre olie fra lande som den tidligere Sovjet-republik Kasakhstan og et område i den kurdiske del af Irak.

»Det, som er vigtigt, er, at vi i de lande, hvor vi har en tilstedeværelse, kan retfærdiggøre, at vi har en organisation,« siger Thomasen.

Hvordan er fremtiden for mindre lande som Kasakhstan og Irak?

»Alle de lande, som vi har i porteføljen, vurderer vi for at finde ud af, hvordan vi skal investere vores kapital. Vi kigger på, om de lande, vi er i, har den rette størrelse, og alle lande er under konstant overvejelse,« siger Thomasen.

Globalt selskab

Historisk har Maersk Oil spredt sig over en række lande på kloden. Senest er operationerne i Brasilien og Angola opgivet eller indstillet. Det sker, efter Maersk Oil de seneste 20 år blandt andet har forladt så vidt forskellige lande som Turkmenistan, Surinam, Colombia, Marokko og den tyske del af Nordsøen.

»Lige nu ser vi meget spredte ud. Men det er, fordi vi er ved at afvikle nogle lande, hvor vi ikke har haft succes. Men det er nu sådan, at det er i industrien, at man har succes nogle steder, og andre steder har man ikke,« siger Thomasen.

A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal Pix-Søren Skou

Indtil videre kan han glæde sig over et regnskab for andet kvartal, der fredag i sidste uge viste overskud. En gennemsnitlig oliepris på 46 dollar mod 34 dollar i kvartalet inden var sammen med yderligere omkostningsbesparelser nok til at løfte resultat til et plus på over 850 mio. kroner.

»Vores andet kvartal var rigtigt fint. Vi har forbedret driften og har opnået stærkere omkostningsreduktioner, end vi havde turdet håbe på. Hvis man kigger på de virksomheder, som vi sammenligner os med, har vi gjort det langt bedre i det seneste kvartal,« siger Jakob Thomasen.

Maersk Oil har nu skåret omkostningerne så meget, at hvis olieprisen ligger mellem 40 og 45 dollar, vil selskabet skabe overskud. Jakob Thomasen siger dog, at den såkaldte »break even«-pris er svær at presse yderligere ned.

»Vi skal nok ikke håbe på, at den kommer længere ned,« siger han.

Han siger, at det danske selskab ingen forventninger har om en pludselig stigende oliepris.

»Vi forbereder os på, at olieprisen bliver ved at være lav, og at vi skal kunne være profitabelt på det nuværende niveau,« lyder det fra oliechefen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen