Berlingske Business

Maersk Oil-topchef tror på flere opkøb

Jakob Thomasen topchef for maesk oil.
Jakob Thomasen Foto:

Maersk Oil har mandag meddelt, at selskabet har foretaget opkøb af olieaktiver i Kenya og Etiopien. Og der er endnu flere opkøb på vej, fortæller Jakob Thomasen, der er administrerende direktør i Maersk Oil.

- Vi arbejder stadig på opkøbsbanen og har gang i en hel del. Præcis hvornår der kommer noget, kan jeg ikke sige, men vi arbejder på flere opkøb, siger topchefen til Ritzau Finans.

Maersk Oil har købt fem efterforskningslicenser, heraf tre i Kenya og to i Etiopien. Der er allerede blevet gjort otte oliefund i det gigantiske område, der sammenlagt dækker 100.000 kvadratkilometer, og der er stort potentiale for yderligere olieskatte, fortæller Thomasen, der påpeger, at investeringen er foretaget med henblik på at balancere selskabets portefølje.

- Vi går ind i disse nye geografier, fordi vi ønsker at balancere vores portefølje med projekter, der har lave tekniske omkostninger modsat offshore-projekter i Nordsøen, der har relativt høje omkostninger, siger han og tilføjer:

- De otte fund, der allerede er blevet gjort, ventes at være i produktion i begyndelsen af 2020'erne.

A.P. Møller-Mærsk aflagde fredag regnskab for tredje kvartal, og her kunne oliedivisionen Maersk Oil præsentere et overskud på 32 mio. dollar i kvartalet, som var stærkt præget af de lave oliepriser.

- Det lyder måske ikke som meget, men vi har tjent væsentligt mere end de fleste af vores konkurrenter, og det skyldes hovedsageligt, at vores besparelsesaktiviterer går rigtig godt. Det er et hårdt marked, så mens vi med den ene hånd skærer så meget, vi overhovedet kan for at være rentable og profitable på den korte bane, mener vi også, at det med den anden hånd er et godt tidspunkt at købe op på.

Ifølge topchefen skal den afrikanske investering desuden være med til at gøre Maersk Oil ekstra robust over for de lave oliepriser.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen