Berlingske Business

Maersk Oil stadig i spil til stort iransk oliefelt

Mærsk-redegørelse om 42 ton ulovlig udledning er mangelfuld M
Foto:

Der er fortsat masser af muligheder for Maersk Oil i Iran, selv om den muligvis største præmie er vundet.

For nylig fik franske Total en milliardaftale om at videreudvikle det kæmpe gasfelt South Pars i Den Persiske Golf - i øvrigt et nabofelt til det qatarske Al Shaheen-felt, som Mærsk har arbejdet på i 25 år, inden også den kontrakt blev tabt til Total.

Mærsk-redegørelse om 42 ton ulovlig udledning er mangelfuld M

Men South Pars har også et olielag, som der i dag produceres 25.000 tønder olie dagligt fra, og her kan Maersk Oils ekspertise måske komme i spil til en udvidelse. Det forhandler danskerne fortsat om med Irans statsejede olieselskab, NIOC, skriver avisen Financial Tribune.

»Vores forhandlinger om at underskrive en 20-årig aftale har ikke båret frugt endnu. Uanset ser vi optimistisk på, at en langsigtet aftale kan indgås inden marts 2018 for at øge feltets ydelse til op til 120.000 tønder per dag,« siger udviklingschef Gholamreza Manouchehri fra NIOC til avisen.

Han udpeger endda Maersk Oil som en særligt egnet kandidat på grund af selskabets erfaringer med teknisk komplicerede olieboringer - blandt andet fra Al Shaheen-feltet, også kendt som North Dome.

Forhandlinger om Nordsøen Maersk Oil skærer 160 stillinger væ

Maersk Oil underskrev sidste efterår en hensigtserklæring med NIOC, men i juni blev et forslag til en udviklingsplan for South Pars forkastet af iranerne, da det ikke bød på en god nok udvindingsmodel eller -grad.

Det danske selskab har dog også selv betonet, at det ser potentiale i landet.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen