Berlingske Business

Maersk Oil skærer hårdere end DONG

JT
Jakob Thomasen, topchef for Maesk Oil, har meldt ud, at man vil reducere sine omkostninger med 20 pct. Det ligger over DONG Energys mål, hvor man regner med omkostningsreduktion på 15 pct. Foto:

DONG gav i dag den første melding på, præcis hvor hårdt man regner med at spare i olie- og gasdivisionen, og det ligger en smule under Maersk Oils mål.

Olieprisfaldet gør ondt på alle selskaber i den enorme olie- og gassektor. De to største, danske spillere Maersk Oil og DONG har begge igangsat skrappe spareøvelser for at tilpasse sig den nye markedsvirkelighed, men præcis hvor dybt DONG har valgt at skære, har indtil i dag været uklart.

Men under en telekonference med investorer og analytikere i forbindelse med DONGs regnskab for tredjekvartal løftede topchef Henrik Poulsen for første gang sløret for, hvad man regner med at spare.

»Totalt, så vil vi sigte på omkostningsreduktioner i omegnen af plus-15 procent, når man sammenligner 2014 med 2016,« sagde Henrik Poulsen.

Hjort før fremlæggelse af Dong-papirer: Højeste bud vandt

Dermed er DONGs spareøvelse mindre end Maersk Oils, hvor adm. direktør Jakob Thomasen har annonceret, at man vil skære 20 pct af sine omkostninger - seneste tydeliggjort i denne uges store fyringsrunde.

Man skal dog holde sig for øje, at der er store forskelle på Maersk Oil og DONG. A.P. Møllers olieben er væsentligt mere global end DONG, hvorimod sidstenævnte i højere grad end Maersk Oil er et gasproducerende selskab.

Besparelserne i DONG Energy var allerede ganske tydelige i dagens regnskab for årets første ni måneder, men de er langt fra ovre, fortalte Henrik Poulsen:

»Vi forstætter med at forfølge nye omkostningsreduktioner over de kommende kvartaler, og vi forventer at se yderligere reduktioner, som vi bevæger os ind i 2016. Ikke mindst i samarbejde med vores leverandør-base.«

09BUSPix-Samuel-Leupold-DON.jpg

DONG har igangsat en strategisk gennemgang af olie- og gasforretning, som forventes afsluttet i første halvår af 2016. Der var dog intet væsentligt nyt om denne proces i hverken regnskab eller telekonference.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen