Berlingske Business

Maersk Oil overvejer at lukke britisk olie-installation

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Mærsk Oil - Oliefelter Nor
Foto:

De lave oliepriser får A.P. Møller-Mærsks oliedivision, Maersk Oil, til at søge tilladelse om at lukke produktionen i Janice-installationen i den britiske del af Nordsøen i et forsøg på at spare på omkostningerne.

Tiltagene kan påvirke 200 arbejdspladser, oplyser Maersk Oil.

- Maersk Oil UK vil indgå i samtaler med olie- og gasmyndighederne for at søge om tilladelse til at slutte produktionen fra Janice-faciliteten i andet eller tredje kvartal af 2016. Til den tid vil den økonomiske genrejsning af installationen være maksimeret, skriver Maersk Oil i en meddelelse.

Samtidig vil Maersk Oils britiske afdeling indføre et nyt rotationsprincip med tre uger på arbejde og tre uger fri, fremgår det.

- Disse beslutninger reflekterer behovet for konstant at søge efter nye måder at blive mere sikker og effektiv som operatør. Den fortsatte sikre og pålidelige drift af vores britiske aktiver forbliver yderst vigtig for os, siger Gretchen Watkins, der er driftsdirektør hos Maersk Oil, i meddelelsen.

ccc

- Alle muligheder vil blive undersøgt gennem den britisk ledede konsultationsproces for at minimere effekten på arbejdspladser, men det er muligt, at omkring 200 job bliver påvirket. Det her er en meget foruroligende periode for vores kolleger, og selskabet vil tilbyde så meget støtte som muligt gennem denne proces, fortsætter driftsdirektøren.

De lave oliepriser har gennem de seneste mange måneder presset Maersk Oil hårdt, og derfor har selskabet indført en stribe tiltag for at spare på omkostningerne. I april annoncerede Maersk Oil eksempelvis en afskedigelse af 200 medarbejdere og et omkostningsprogram, der skal spare 20 pct. af de faste udgifter væk.

Det kraftige dyk i olieprisen får nu Maersk Oil til at reagere. Se med her:

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen