Berlingske Business

Maersk Oil og partnerne går videre med norsk kæmpefelt

A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal Mærsk Olie Lav ol
Arkivfoto: Maersk Oil og partnerne i det store norske oliefelt Johan Sverdrup har besluttet at gå videre med fase 2 af projektet. Foto:

Maersk Oil og partnerne i det store norske oliefelt Johan Sverdrup har besluttet at gå videre med fase 2 af projektet.

Partnerne er blevet enige om de næste skridt i udviklingen af oliefeltet, der er et af de største i den norske undergrund nogensinde og menes at indeholde mellem 2 og 3 mia. olietønder.

Olieselskaberne, der ud over Maersk Oil tæller operatøren Statoil samt Lundin Petroleum, Aker BP og Petoro, regner med at indsende en endelig feltplan for fase 2 i andet halvår af 2018, og produktionen skal starte i 2022.

Allerede nu er der dog givet betingede kontrakter til underleverandørerne Aker Solutions, Kværner og Siemens for henholdsvis en oliebehandlingsplatform, et fundament og en strømforbindelse til fastlandet. De bliver dog først endelige, når investeringsbeslutningen bliver truffet sammen med feltplanen.

Investeringerne i første fase ventes at løbe op i 97 mia. norske kr. i fase 1 og yderligere 40-55 mia. norske kr. i fase 2, gentager Statoil i en meddelelse tirsdag morgen. Fase 1 af Johan Sverdrup blev besluttet i 2015 og ventes at levere de første dråber i 2019.

Breakeven-prisen for feltet regnes at ligge på under 20 dollar per tønde for første fase, som ventes at give op til 440.000 tønder olie per dag, og under 25 dollar per tønde for hele feltet, som spås at kunne levere 660.000 tønder dagligt, oplyser partnerne.

Til sammenligning koster en tønde Nordsøolie tirsdag morgen omkring 52 dollar.

Johan Sverdrup-feltet ejes 40,03 pct. af Statoil, 22,6 pct. af Lundin Petroleum, 17,36 pct. af Petoro, 11,57 pct. af Aker BP og endelig 8,44 pct. af Maersk Oil, der er en del af A.P. Møller-Mærsk.

Oliefeltet ventes at producere olie over en periode på omkring 50 år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen