Berlingske Business

Maersk Oil kan blive børsdarling trods tabt produktion

A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal Galathea3
Maersk Oil. Foto:

Mærsks oliedivision har gode muligheder for blive en børssucces., vurderer eksperter.

Da Maersk Oil tidligere på året tabte Qatar-aftalen, sagde selskabet også farvel til 40 pct. af sin produktion. Det er ikke udelukkende en dårlig ting, og hvis olieforretningen skal stå på egne ben på den københavnske fondsbørs, kan det endda være en fordel.

Det skriver Børsen, der har talt med en række branchefolk og analytikere.

I juni luftede bestyrelsesformand i A.P. Møller-Mærsk Michael Pram Rasmussen idéen om at opsplitte konglomeratet i selvstændige selskaber, og hvis den idé bliver ført ud i livet, har oliedivisionen gode muligheder for blive en børssucces.

»De vil have en god størrelse for en selvstændig virksomhed. Aktiemarkedet elsker små, fokuserede olieselskaber. Faktisk mere end de store, integrerede selskaber. Og det, tror jeg, også vil være tilfældet for Mærsk Oil,« siger John Olaisen, aktieanalytiker hos ABG Sundal Collier i Norge, til Børsen.

BM

I konsulenthuset Rambøll Oil & Gas peger direktøren på, at de mindre olieselskaber ofte har større overskudsgrad end de store, mens Jyske Banks analytiker fremhæver, at olieforretningen har formået at skære omkring 20 pct. af sine omkostninger siden 2014, skriver avisen.

Maersk Oil meddelte i slutningen af juni, at selskabet er blevet fravalgt som partner på oliefeltet i Al Shaheen i Qatar, som det dermed mister indtægterne fra i 2017.

aa

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen