Berlingske Business
15:36Colplast køber op i Frankrig

Maersk Oil kan blive børsdarling trods tabt produktion

A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal Galathea3
Maersk Oil. Foto:

Mærsks oliedivision har gode muligheder for blive en børssucces., vurderer eksperter.

Da Maersk Oil tidligere på året tabte Qatar-aftalen, sagde selskabet også farvel til 40 pct. af sin produktion. Det er ikke udelukkende en dårlig ting, og hvis olieforretningen skal stå på egne ben på den københavnske fondsbørs, kan det endda være en fordel.

Det skriver Børsen, der har talt med en række branchefolk og analytikere.

I juni luftede bestyrelsesformand i A.P. Møller-Mærsk Michael Pram Rasmussen idéen om at opsplitte konglomeratet i selvstændige selskaber, og hvis den idé bliver ført ud i livet, har oliedivisionen gode muligheder for blive en børssucces.

»De vil have en god størrelse for en selvstændig virksomhed. Aktiemarkedet elsker små, fokuserede olieselskaber. Faktisk mere end de store, integrerede selskaber. Og det, tror jeg, også vil være tilfældet for Mærsk Oil,« siger John Olaisen, aktieanalytiker hos ABG Sundal Collier i Norge, til Børsen.

BM

I konsulenthuset Rambøll Oil & Gas peger direktøren på, at de mindre olieselskaber ofte har større overskudsgrad end de store, mens Jyske Banks analytiker fremhæver, at olieforretningen har formået at skære omkring 20 pct. af sine omkostninger siden 2014, skriver avisen.

Maersk Oil meddelte i slutningen af juni, at selskabet er blevet fravalgt som partner på oliefeltet i Al Shaheen i Qatar, som det dermed mister indtægterne fra i 2017.

aa

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen