Berlingske Business
17:31Business Live lukker for i dag - på gensyn i morgen

Maersk mister vigtigt oliefelt i Qatar

QATAR-GULF-OPEC-COMMODITIES-ENERGY-OIL-PRICES-FILES
Foto:

Maersk er ikke blevet genvalgt som operatør på det vigtige Al Shaheen oliefelt i Qatar, oplyser selskabet i en fondsbørsmeddelelse.

Efter 24 års samarbejde med Maersk Oil har Qatar besluttet sig for at fortsætte med en anden operatør på det enorme Al Shaheen oliefelt, der leverer 40 pct. af landets olie. Det oplyser A.P. Møller-koncernen i en fondsbørsmeddelelse.

Al Shaheen har i mange år været en hjørnesten for Maersk Oil, men eftersom den 25-årige aftale på feltet nærmer sig udløb, har feltet været sat i udbud igen, og dette udbud har Maersk altså tabt. Selskabet forventet dog ikke, at tabet af Al Shaheen vil få konsekvenser på den helt korte bane. I fondsbørsmeddelesen skriver Maersk således:

»A.P. Møller - Mærsk A/S’ finansielle udsigt for 2016 forbliver upåvirket, og der vil ikke opstå behov for nedjusteringer. Gruppens reserver og ressourcer (ved udgangen af 2015 2P + 2C på 1.141 mio. tønder olie-ækvivalenter) bliver ikke påvirket af udløbet af aftalen.«

Mærsk Mærsk Olie Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maers

Feltet er dog meget vigtigt for A.P. Møller, og indtægten fra Al Shaheen har gjort, at Qatar er blevet det vigtigste land for koncernen målt i andelen af producerede tønder.

Konkurrencen om Al Shaheen har været enormt hård, og flere internationale medier har rapporteret, at så mange som otte internationale olieselskaber har været med i opløbet om det lukrative oliefelt. Flere lokale medier i Qatar har af flere omgange rapporteret, at Maersk Oil var favorit til at fortsætte som operatør på Al Shaheen, men i sidste ende er et andet selskab altså løbet med kontrakten.

Billede

Al Shaheen producerer hver dag 300.000 tønder olie om dagen. Maersk får ikke del i alle disse tønder, men for at sætte det i perspektiv, var Maersk Oils andel af producerende felter, hvor selskabet er til stede, på 312,000 tønder olie om dagen i 2015.

Tabet af Al Shaheen understreger den brydningstid, som Maersk Oil befinder sig i. På den ene side har man succesrigt investeret i nye felter som britiske Culzean og norske Johan Sverdrup, men på samme tid er der så store problemer med den centrale Tyra-platform i Nordsøen at selskabet har sat en deadline for at lukke den ned, og nu er Al Shaheen også røget.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen