Berlingske Business

Mærsk-ledelsen under stort investorpres for opsplitning

A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal Lav oliepris koste
»River Mærsk ikke selskabet over på en eller anden måde, vil investorerne rive kursen i stykker,« siger Morten Imsgard, Mærsk-analytiker i Sydbank. Foto:

Ledelsen i A.P. Møller-Mærsk er under maksimalt pres for at diske op med gode svar, når virksomheden sidst i denne måned kommer med en ny plan for sin fremtidige strategi og struktur. Det skriver Finans.

Investorerne har allerede gjort Mærsk-aktien ca. 40 mia. kr. mere værd i forventning om, at noget stort er under opsejling, så status quo vil ifølge flere Mærsk-kendere være en fiasko af dimensioner. Derfor er Mærsk tvunget til at komme med en form for opsplitning i to eller flere enheder.

»River Mærsk ikke selskabet over på en eller anden måde, vil investorerne rive kursen i stykker. Selve strategisnakken er en erkendelse af, at tingene ikke er holdbare, som de er - og gør man så ikke noget, vil det være ekstremt skuffende,« siger Morten Imsgard, Mærsk-analytiker i Sydbank, til Finans.

A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal RB PLUS 750 millio

Han peger på, at en status quo-udmelding fra Mærsk er usandsynlig og vil betyde, at investorerne igen vil rette blikket mod markedsvilkårene for Mærsk, og de ser ikke for gode ud med tvivl om fremtiden for containerfarten og olieprisen.

»Jeg tror, at markedet forventer en håndgribelig plan, hvor man tydeligt skitserer, om man bliver eller afvikler de enkelte forretningsområder - og forklarer berettigelsen af de enkelte forretningsområder. Man forventer, at en opsplitning af Mærsk skaber værdi,« siger Otto Friedrichsen, aktiestrateg hos Formuepleje.

Mærsk ønsker over for Finans endnu ikke at kommentere eller foregribe udkommet af det strategiske arbejde.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen