Berlingske Business

Mærsk jagter verdens største gasfelt i Iran

Mærsk Mærsk og Dong drøfter mulighed for oliefusion
Foto:

A.P. Møller-Mærsk er i slutforhandlinger omkring udvikling af et stort oliefelt i Iran, der støder op til det felt i Qatar, som konglomeratet mistede i juli i fjor.

A.P. Møller-Mærsk er i slutforhandlinger omkring udvikling af et stort oliefelt i Iran, der støder op til det felt i Qatar, som konglomeratet mistede i juli i fjor.

Det skriver Børsen.

Kilder med indsigt i forløbet melder således til avisen, at Mærsk skulle have en delegation i Iran, hvor man forhandler med Irans nationale olieselskab, National Iranian Oil Company (NOIC) om udvikling af feltet South Pars, der er verdens største gasfelt.

Og ifølge Irans viceminister for olie Ali Kardor varer det ikke længe før kontrakterne på feltet ligger klar. Han annoncerede således allerede i slutningen af februar til det iranske nyhedsbureau Mehr, at kontrakterne snart skulle skrives under.

Onsdag - Mærsk

South Pars, som der forhandles om, ligger klos op ad oliefeltet Al Shaheen i Qatar, hvor Maersk Oil i 25 år var partner, men hvor kontrakten udløb i juli 2016.

På feltet i Qatar har Maersk Oil udviklet kompetencer omkring horisontale boringer, hvilket nu bliver efterspurgt på den iranske side af grænsen. Lykkes det selskabet at lande kontrakten, vil det på sigt dæmpe det markante fald i Mærsks olieproduktion, der bliver tilfældet, når licensen i Qatar endeligt afsluttes.

Chefanalytiker hos Alm. Brand Markets, Michael Friis Jørgensen, mener, en øget produktionsvolumen for Maersk Oil især er vigtig i forhold til en mulig kommende separat børsnotering af forretningsdelen.

/ritzau/FINANS

snabe

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen