Berlingske Business

Mærsk investerer milliarder i afrikansk olie

Maersk Oil
Maersk Oil køber sig ind i en række afrikanske olielicenser. Foto:

Maersk Oil køber sig ind i en række afrikanske olieaktiviteter i Kenya og Etiopien. Mærsk betaler her og nu godt 2,5 mia. kr for at komme ind i fem olielicenser. Den samlede investering kan løbe op i 5,8 mia. kr.

Mærsks olieforretning lader mandag morgen milliarderne ruller og køber sig ind i en række afrikanske olielicenser i Kenya og Etiopien. Det danske selskab lægger i første omgang godt 2,5 mia. kr. på bordet, som bliver betalt til Africa Oil Corporation, der til gengæld afstår halvdelen af sine aktier i tre efterforskningslicenser i Kenya og to i Etiopien. Det oplyser Maersk Oil mandag morgen i en pressemeddelelse.

JT

Den samlede investering i de fem afrikanske olielicenser kan med tiden løbe om op i 5,8 mia. kr.

I meddelelsen fra Mærsk bliver købet af topchef i Maersk Oil, Jakob Thomasen, beskrevet som en »vigtig langsigtet investering«.

Mærsk har købt sig ind i licenser, der et område på omkring 100.000 kvadratkilometer, hvor der er gjort otte nyere oliefund. Fire af blokkene i dette område hører under det britiske selskab Tullow Oil, men den resterende del styres af Africa Corporation Oil.

»Maersk Oil er opsat på at forfølge profitabel vækst ved at fokusere på at ekspandere inden for vores kernegeografiske områder. I tillæg til det er vi i færd med at genopbygge vores efterforskningsaktiviteter med nye arealer og positioner med endnu ikke udviklede fund, så vi kan balancere risikoprofilen i vores portefølje. Denne aftale med Africa Oil er et eksempel på dette, siger Jakob Thomasen ifølge meddelelsen.

Mærsk-gruppen er som helhed repræsenteret i 45 afrikanske lande.

Mærsks olieprojekter står under vand Mærsk Oil - Oliefelter N

For 14 dage siden var Maersk Oil ude med den store sparekniv, da det blev meldt ud, at hver tiende medarbejder - eller omkring 1250 ansatte vil have mistet jobbet i løbet af 2015. Den altoverskyggende årsag til fyringerne i olieforretningen er den lave oliepris.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen