Berlingske Business

Mærsk fastholder andel af norsk kæmpefelt trods klage

RB PLUS Otte selskaber trækker skattelæsset
ARKIVFOTO. Foto:

Der bliver ikke ændret mere ved fordelingen af procenter i Johan Sverdrup-oliefeltet i Norge. Således holder A.P. Møller-Mærsks datterselskab, Maersk Oil, fast i sin ejerandel på 8,44 pct.

Det har den norske regering afgjort, fortæller landets olieministerium mandag morgen.

De endelige fordelingsprocenter bliver derved de samme, som ministeriet besluttede i sommers: 40,03 pct. til Statoil, som er operatør, 22,6 pct. til Lundin Petroleum, 17,36 pct. til Petoro, 11,57 pct. til Det norske oljeselskap og 8,44 pct. til Maersk Oil.

tres

Det var Det norske oljeselskap, som var så utilfreds med procentfordelingen, at det havde indbragt en klage, men den er nu afvist ved kongelig resolution, oplyser ministeriet.

Maersk Oil har ad flere omgange erklæret sig glad og tilfreds med fordelingen af Sverdrup-feltet, som er det største i Norge siden 1980'erne og potentielt et af de fem største nogensinde.

Feltet kræver i første fase omkring 114 mia. norske kr. i investeringer over de næste fire-fem år ifølge seneste estimat fra Statoil - det tal kan dog falde i takt med krisen i oliebranchen.

Den første olie fra Johan Sverdrup ventes i slutningen af 2019, og derefter vil produktionen i løbet af "nogle år" blive øget til et niveau omkring 315.000-380.000 tønder olie per dag.

Senere følger en fase to, der kræver nye gigantiske investeringer.

/ritzau/FINANS

14BUSM-rsk-2-094537.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen