Berlingske Business

Mærsk: EU godkender Maersk Oil-salg til Total

Mærsk sælger sin olie- og gasforretning
ARKIVFOTO: A.P. Møller-Mærsk har fået grønt lys af EU-Kommissionen til at afhænde olieselskabet Maersk Oil til franske Total. Foto:

A.P. Møller-Mærsk har fået grønt lys af EU-Kommissionen til at afhænde olieselskabet Maersk Oil til franske Total.

Det skriver kommissionen i et nyhedsbrev onsdag.

Der var på forhånd sat en deadline for en afgørelse til fredag i denne uge.

Mærsk annoncerede salget af Maersk Oil i august. Forretningsområdet sælges for en pris på 7,45 mia. dollar - eller omtrent 47 mia. kr.

Mærsk har modtaget en aktiepost på knap 3,5 pct. i Total som en del af betalingen, mens Total også har overtaget kortfristet gæld på 2,5 mia. dollar og alle nedlukningsforpligtelser på samlet 2,9 mia. dollar.

Cyberattack Cyberattack BM

HANDEL VENTES LUKKET I FØRSTE KVARTAL

Mærsk venter fortsat, at alle godkendelser er i hus, så salget kan gennemføres endeligt i løbet af første kvartal af 2018.

Endnu udestår godkendelser fra flere markeder, hvor der er overlap mellem Maersk Oil og Totals aktiviteter. Mærsk vil dog ikke selv fortælle, hvilke landes blåstempling, der mangler, før handlen kan blive endelig.

Allerede nu er det dog kendt, at Maersk Oils topchef, Gretchen Watkins, stopper i selskabet, når det overdrages til Total. Det oplyste Mærsk i slutningen af september.

Gretchen Watkins har været hos Maersk Oil siden januar 2014. I første omgang var hun driftschef, og i oktober 2016 indtog hun chefstolen som afløser for Jakob Thomasen, der forlod Mærsk-koncernen oven på dens strategiskifte væk fra oliesektoren.

/ritzau/FINANS

Mærsk leverer halvårsregnsskab

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen