Berlingske Business

Maersk Drilling og Maersk Supply Service etablerer nyt joint venture

Pix-Drilling
Foto:

De to Mærsk-selskaber Maersk Drilling og Maersk Supply Service stifter et fælles selskab, der skal tilbyde nedlukningstjenester til olie- og gasoperatører.

Efter flere generationers produktion er der nemlig et stigende antal offshore olie- og gasfelter, der er på vej mod slutningen af deres økonomiske liv, skriver Maersk Supply Service i en meddelelse om begrundelsen for at etablere joint venture-selskabet.

Alene i Nordsøen ventes mere end 400 olie- og gasfelter at lukke deres produktion inden 2026, hvilket formentlig kommer til at koste omkring 56 mia. dollar. Globalt er tallene endnu større, da mere end 700 felter ventes at få brug for hjælp til nedlukning.

»Med det voksende behov for nedlukning af gamle felter kigger både regeringer og olie- og gasoperatører efter erfarne partnere til at håndtere og udføre denne udfordrende opgave.«

12BUSSnabe-113336-337.jpg

»Ved at udnytte de to selskabers stærke erfaringer såvel som vores komplementære aktivgrundlag og kompetencer kan vi reducere risikoen og reducere de samlede omkostninger for kunderne,« siger Jørn Madsen, administrerende direktør for Maersk Drilling, i meddelelsen.

De to selskaber vil ifølge meddelelsen investere lige meget i joint venture-selskabet hen over det kommende år. Investeringen i joint venture-samarbejdet ventes at lande på omkring 20 mio. dollar for derved at kunne dække de første års aktiviteter.

Maersk Drilling og Maersk Supply Service er de to selskaber, som stadig mangler at blive afhændet af Mærsk-koncernen i den overordnede strategi om at satse mere på transport- og logistikvirksomhed.

I meddelelsen bliver det forklaret, at det nye joint venture-selskab ikke ændrer ved planerne om fremtidig afhændelse af Maersk Drilling og Maersk Supply Service.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen