Berlingske Business

Maersk Drilling-chef: Svært marked betyder nedskæringer i Norge

maersk drilling
Foto:

Olieselskaberne holder igen med investeringerne, og det ser ikke ud til at ændre sig mærkbart i den nærmeste fremtid.

Derfor har Maersk Drilling, der udlejer borerigge, set sig nødt til at reagere på medarbejdersiden i Norge.

Det fortæller Michael Harboe-Jørgensen, der er strategichef i Maersk Drilling, efter at det danske selskab har gjort klar til at afskedige 180-190 ansatte som følge af kontraktudløb på et par af selskabets norske borerigge i efteråret.

- Vi har set en situation i olieindustrien, hvor vi gennem flere år har set stigende omkostninger i industrien, og i midten af 2014 så vi så det her meget kraftige olieprisfald.

- Derfor er olieselskabernes indtjening og cash flow under pres, og de er nødt til at sætte en bremse på deres feltudvikling og efterforskning. Det smitter af på vores branche, og efterspørgselen efter vores rigge falder.

pix-Mærsk Innovator

- Det er sådan billedet tegner sig, og det er også det, vi ser i den umiddelbare nære fremtid, og det er derfor, at vi reagerer, som vi gør, siger Michael Harboe-Jørgensen til Ritzau Finans.

Det er de to borerigge Maersk Giant og Maersk Guardian, hvor kontrakterne udløber i henholdsvis tredje og fjerde kvartal i år. Derudover er boreriggen Maersk Gallant, som Statoil har kontrakt på, blevet fremlejet til henholdsvis ConocoPhillips og franske Total.

Michael Harboe-Jørgensen vil ikke komme med bud på, hvor sandsynligt det er, at Maersk Drilling vil være i stand til at få nye kontrakter for Giant og Guardian, men henviser til den generelle usikkerhed på markedet.

- Vi har ikke nogen nye kontrakter linet op på nuværende tidspunkt, men vi arbejder på det. Hvis der ses på den generelle aktivitetsniveau i branchen, så er der ikke mange projekter. Det er et udfordrende drillingmarked, og det forventer jeg også, at det vil være de kommende mange måneder, siger han.

Han fortæller, at hverken Maersk Giant eller Maersk Guardian vil komme til at være uden bemanding, når kontrakterne udløber.

BM

Man plejer at sige, at en borerig enten kan have en varm stacking-periode, hvilket vil sige, at den er bemandet og klar til at blive sat i drift, og en kold stacking-periode, hvor det modsatte gør sig gældende.

- De bliver ikke ørkenforladte. Der er noget løbende vedligehold. Der er forskellige niveauer af stacking, og vi sætter den bemanding på, som vi finder fornuftig, siger Michael Harboe-Jørgensen.

Maersk Drilling venter i et år et højere underliggende resultatet end i 2014, hvor selskabet landede et overskud på 471 mio. dollar, hvis man ser bort fra en række særlige poster. De forventninger baserer sig blandt andet på, at flere rigge er i drift og gevinster fra et besparelsesprogram, som blev igangsat i starten af året.

Michael Harboe-Jørgensen vil ikke kommentere, hvorvidt det er indregnet i selskabets finansielle forventninger, at de to borerigge kan risikere at gå tomme i den sidste del af året.

A.P. Møller-Mærsk kommer med regnskab for andet kvartal 13. august.

Mærsk Innovator er verdens største jack-up rig, og det er et k

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen